یادگیری محتوا را از کجا و با چه دوره‌ای شروع کنیم؟

مسیر محتوا از کجا می‌گذرد؟

برای کسانی که تازه اول راه هستند و تصمیم دارند وارد دنیای نوشتن و تولید محتوا شوند، چالش‌های زیادی وجود دارد. حداقل برای من اینطور بود. وقتی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شدم، محتوا بیشتر از همۀ مباحث نظر من را جلب کرد. البته زیاد با تولید محتوا بیگانه نبودم ولی نقشۀراه داشتن و یادگیری اصولی محتوا برای من ضروری بود.

مثل همیشه برای جواب بسیاری از سوال‌هایم سراغ دوست خوبم «گوگل‌جان» رفتم. از سایت‌های مختلف و دوره‌های مختلفی گذر کردم. به برنامه‌مطالعاتی دوره Mydmc سر زدم و مدرسین بخش محتوا و سرفصل‌های تدریس را لیست کردم. آنچه در ادامه خواهید خواند، جمع‌بندی مباحث و مسیری است که من طی کردم. معرفی مدرسین، معرفی دوره و وبینارها و …

انواع محتوای متنی

شما اگر بخواهید ویدئو یا پادکست هم تولید کنید نیاز دارید ابتدا متن و سناریو آن را بنویسید، پس می‌توان گفت که محتوای متنی پایه و ستون هر نوع تولید محتوایی است. انواع محتوای متنی را از سایت رایتینا بخوانید که خیلی جامع توضیح داده است.

آشنایی با مدرسین و فعالان حوزۀ محتوا

شاهین کلانتری

نام شاهین کلانتری را سال‌های قبل شنیده بودم ولی به طور جدی مطالب و آموزش‌هایشان را دنبال نکرده بودم تا تابستان همین امسال.

شاهین کلانتری دو سایت برای آموزش دارند.

شاهین کلانتری | نوشتن و نویسندگی

مدرسه نویسندگی | پایگاه مرجع آموزش نویسندگی و تولیدمحتوا

اگر شروع راه هستید، اگر از نوشتن واهمه دارید و دنبال تمرین هستید، اینجا جای درستی است. به نظر من نوشتن باعث آرامش می‌شود. حداقل برای من این‌طور بوده و هست.

جدای بحث درآمدزایی از راه نوشتن و نویسندگی، نوشتاردرمانی بخشی بود که به من خیلی کمک کرد. نوشتن صفحات صبحگاهی، نوشتن روزانه از اتفاقات و آنچه فکر و ذهن را مشغول می‌کند، به من آرامش خوبی دادند. وقتی کلمات و جملات روی کاغذ می‌آید، مغز سبک می‌شود و آرامش و حال خوبی به همراه دارد. امتحان کنید، حتی به یک‌بار امتحان کردنش می‌ارزد.

شاهین کلانتری دوره‌ها و وبینارهای خوبی هم دارند. بعد از اینکه مطالب رایگان سایت را خواندید، با توجه به علاقه و هدف در دوره مورد نظر خودتان شرکت کنید. من دی‌ماه در دوره وبلاگ‌نویسی ثبت‌نام کردم. این دوره شروع و انگیزه‌ای برای راه‌اندازی مجدد همین سایت بود.

وبینارهای روزانه رایگان هم بخش دیگری از برنامه‌شان برای آموزش است. اگر اهل نوشتن هستید این وبینار را از دست ندهید.

حامی غفاری

اگر به محصول‌نویسی علاقه دارید حامی غفاری مدرس خوبی برایتان خواهد بود. دورۀ آموزش حرفه‌ای محصول‌نویسی برای فروشگاه‌های اینترنتی یکی از دوره‌های کاربردی است که در ایسمینار ارائه کرده‌اند. از اینجا ثبت نام کنید.

آیدین داریان

آیدین داریان از مدرسین کاربلد حوزه محتوا هستند. من دو یا سه سال قبل آقای داریان را از اینستاگرام دنبال می‌کردم و اولین دورۀ آموزشی که دیدم 12 پادکست محتوا، عید سال 99 بود. یادم هست خلاصۀ پادکست‌ها را استوری کردم و استقبال خوبی از این آموزش و خلاصه‌نویسی شد.

باشگاه محتوا سایت آموزشی فعلی آقای داریان است که دوره‌های مختلفی برای محتوا برگزار می‌کنند. با توجه به شناختی که از ایشان دارم قطعا نقشه راه خوبی را ارائه کرده‌اند.

کانال‌های آموزشی شخصی آقای داریان: تلگرام و یوتیوب

علی پوربافرانی

رپورتاژنویسی با علی پوربافرانی. یکی دیگر از انواع محتوا، رپورتاژ است. رپورتاژ آگهی هر شکلی از مطلب است که در ازای دریافت پول منتشر می‌شود. اما شیوه‌‌ی نگارش، طراحی و پیاده‌سازی، آن را شبیه خبر، داستان،‌ مقاله و سایر مطالب نشریه جلوه می‌دهد.

سایت علی پوربافرانی یکی از منابع آموزشی برای این نوع محتواست. آکادمی منظم هم یکی از سایت‌هایی است که دوره‌های آموزشی مختلفی برای محتوا و مباحث مختلف دیجیتال‌مارکتینگ دارد. یکی از این دوره‌ها رپورتاژنویسی آقای پوربافرانی است.

یوسف فراهانی

محتوای خلاق و کپی‌رایتینگ با نام آقای فراهانی گره خورده است. یکی از مدرسین خوب محتوای خلاق و کپی رایتینگ که بعید است در دنیای محتوا باشید و ایشان را نشناسید.

سایت شخصی یوسف فراهانی، آکادمی منظم، ایسمینار از جمله سایت‌های هستند که می‌توانید آموزش‌های ایشان را دنبال کنید. البته که شبکه‌ اجتماعی فعال آقای فراهانی اینستاگرام است که ثبت‌نام دوره‌ها را اطلاع رسانی می‌کنند.

پارسا کاکویی

احتمالا در مورد بازاریابی‌محتوایی چیزهایی شنیده باشید. من پارسا کاکویی را به بازاریابی محتوایی می‌شناسم. به سایتشان هم سری بزنید، کلی مطلب در این مورد می‌توانید پیدا کنید. اینستاگرام و لینکدین هم فعال هستند و آموزش‌های خوبی دارند. برای شرکت و ثبت‌نام در دوره‌های ایشان به سایت آکادمی منظم و ایسمینار بروید.

مهرداد کلاگر

قصه‌ها همیشه در مورد اشخاص نیستند، گاهی کسب‌وکارها و محصولات هم قصه دارند. شاید نام کتاب “هر برند یک قصه است” یا بهترین قصه‌گو برنده است” را شنیده باشید. این دوتا کتاب راهنمای خوبی برای داستان‌سرایی کسب‌وکار و برند است. قصه باعث ماندگاری می‌شود.

آقای کلاگر یکی از مدرسین خوب در این حوزه هستند. مهرداد کلاگر را در اینستاگرام و لینکدین می‌توانید دنبال کنید. سایت شخصی ندارند ولی با سرچ نامشان در گوگل، دوره‌هایشان در ایسمینار و سایت‌های دیگر در دسترس است.

محمدمهدی باقری

آقای باقری مدیر مجموعه ویراستاران هستند. من تا قبل از شرکت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، آقای باقری را نمی‌شناختم. به لطف این دوره با ایشان و سایت ویراستاران آشنا شدم. حقیقتا یکی از بهترین‌ها هستند برای بخش آموزش ویراستاری. دوره‌های آموزشی محمدمهدی باقری را در سایت آکادمی منظم یا ایسمینار دنبال کنید.

یاور مشیرفر

در دنیای بزرگ محتوا، یک جایی به استراتژی محتوا می‌رسید. اینجاست که آقای یاور مشیرفر با مطالب خوبی که در سایتشان دارند، راهنمای خوبی برای شما خواهند بود. در این دو سایت مطالب آقای مشیرفر را دنبال کنید. + +

سجاد بهجتی

سجاد بهجتی را با کتاب بازاریابی پرمحتوا شناختم. آقای بهجتی استراتژیست محتوا هستند و همچنین در بخش بازاریابی محتوا هم فعالیت دارند. سایت کانتنت برگر یکی از سایت های مرتبط با ایشان است.

سایت سجاد بهجتی

آکادمی کانتت‌برگر

نیما شفیع‌زاده

اگر کتاب اصول محتوای متنی را خوانده باشید، قطعا نام نیما شفیع‌زاده برایتان آشناست. معرفی این کتاب را در همین چند پست قبل نوشته‌ام. نیما شفیع‌زاده در حوزه محتوا زحمات زیادی می‌کشد. اگر ویرگول، لینکدین و اینستاگرام ایشان را دنبال کنید، متوجه این موضوع خواهید شد. گروه بازاریابان محتوایی در تلگرام هم به همت آقای شفیع‌زاده و سجاد بهجتی فعال است.

سایت نیما شفیع‌زاده

کانال تخصصی بازاریابان محتوایی در تلگرام

متمم

سایت متمم (محل توسعه مهارت‌های من)، این سایت را به محمدرضا شعبانعلی می‌شناسیم. متمم برای من حقیقتا یکی از منابع عالی برای یادگیری است و چندسالی است که در این سایت ثبت‌نام کردم. افتخارم این است که متممی هستم و شاگرد کوچک استاد شعبانعلی. گاهی که فرصت مطالعه زیادتری دارم اشتراک چندماهه می‌خرم و غرق در آموزش‌های خوب متمم می‌شوم.

استراتژی محتوا و تولید محتوای سایت متمم، یکی از منابع مهم برای یادگیری است که پیشنهاد می‌کنم از دست ندهید.

رایتینا

آشنایی من با سایت رایتینا از گروه بازاریابی محتوایی بود، بین بحث و گفت‌گوهای دوستان چندین بار نام سایت را دیده بودم. چیزی که برای من دلچسب بود، خودمونی بودن نوشته‌ها بود. انگار آمدی رایتینا تا جواب تمام سوال‌های محتوا را بگیری و با خیال راحت شروع به نوشتن کنی.

سخن پایانی

دنیای محتوا، دنیای بزرگ و جالبی است. جذاب و دوست‌داشتنی. من در این پست سعی کردم به صورت تیتروار مطالب و اساتید را معرفی کنم. قطعا با توجه به بزرگ بودن این حوزه، اساتید و مدرسین کم نیستند، ولی اینجا از تجربه و آشنایی من خواندید. اگر شما هم تجریه‌ای دارید در بخش کامنت‌ها با من و دوست‌داران محتوا در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

    1. من اوایل خیلی می‌گشتم ببینم باید از کجا شروع کرد به نوشتن، محتوا چیه و چه خبره. گفتم مجموع آنچه در گشتن بدست آوردم بذارم تو یه پست شاید برسه دست کسی مثل خودم که اول راهه. امیدوارم برای تو و بقیه خواننده‌ها مفید باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا