معرفی کتاب ادبیات تبلیغ

در زندگی روزمره، موقع تماشای تلویزیون، شنیدن رادیو، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، چه پیام‌های تبلیغاتی و با چه ویژگی‌هایی توجه شما را جلب می‌کند؟ در خیابان، در بزرگراه و مسیر‌هایی که برای پیاده‌روی می‌روید، چقدر متن و فضای تبلیغاتی بیلبوردها شما را مجذوب خود می‌کند تا چندثانیه‌ای به آن خیره شوید؟

تبلیغات روش و تکنیک‌هایی است که برای جلب توجه به یک محصول یا خدمات به کار می‌رود. هدف تبلیغات این است که یک محصول یا خدمات را در کانون توجه قرار دهد به این امید که توجه مصرف‌کنندگان را جلب کند. در ادامه به معرفی کتاب ادبیات تبلیغ می‌پردازیم تا بیشتر با فضای تبلیغات آشنا شویم:

درباره کتاب ادبیات تبلیغ

کتاب «ادبیات تبلیغ» The Copywriter’s Handbook نوشته‌ی «رابرت دابليو. بلای» در سال 1985 منتشر شد. این کتاب راهکارهای ساده اما بسیار پراهمیت و تأثیرگذار برای انواع متن‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهد. متن‌های تبلیغاتی بخشی جدایی‌ناپذیر از معرفی‌نامه‌های محصول، آگهی‌های تلویزیونی، کارت هدیه و تشکر، فیلم و تیزهای تبلیغاتی و بیلبوردهای یک برند و نام تجاری هستند به همین دلیل برای نگارش آن‌ها باید بسیار به جزییات توجه کرد.

ادبیات تبلیغ، اصول نوشتن برای آگهی‌های مختلف، روش نوشتن، پیدا کردن ایده‌های تازه و … را به شما آموزش می‌دهد و تبلیغات موفق برندهای معروف جهانی را با تبلیغات ناموفق مقایسه می‌کند. نوشتن درست متون تبلیغاتی منوط به معرفی محصول همان‌طور که مخاطب نیاز یا علاقه دارد، با زبانی ساده و سالم است که می‌تواند فروش محصول را تا چندین برابر افزایش دهد.

دربارۀ رابرت دابلیو. بلای، نویسنده کتاب

رابرت دابلیو. بلای (Robert W. Bly) یک نویسنده مستقل و متخصص در بازاریابی مستقیم است. او تاکنون 100 کتاب در حوزه بازاریابی، نوشتن متن تبلیغی، هجو و داستان‌های علمی را منتشر کرده و حتی برخی بلای را از برترین نویسندگان آمریکا می‌دانند.

رابرت دابليو. بلای
رابرت دابليو. بلای نویسنده کتاب ادبیات تبلیغ

بخش‌هایی از کتاب:

متن‌های تبلیغاتی، فروشنده‌ای است که پشت ماشین تحریر می‌نشیند.

تبلیغات به منزلۀ فروش است، نه ارائه‌ی یک اثر هنری.

هدف از تبلیغات سرگرم کردن مردم نیست، هدف، موفقیت در فروش است. چگونه؟ با به تصویر کشیدن دورنمایی منطقی و معقول که مخاطب را به شدت به خرید کالای شما متقاعد می‌سازد. برای به‌دست آوردن چنین هدفی در تصویر خود نوعی پاداش یا امتیاز را بگنجانید.

چگونه خود را برای نگارش یک متن تبلیغاتی آماده کنیم؟

مرحله1: تمامی مطالب چاپ شدۀ قبلی را در زمینۀ محصول مورد نظر جمع‌آوری کنید.

مرحله3: پرسس‌های خود را در مورد محصول مطرح کنید.

مرحله3: پرسش‌هایی درمورد مخاطب خود مطرح کنید.

مرحله4: هدف نوشتن تبلیغ خود را معین کنید.

چند نمونه از اهداف نوشتن تبلیغ:

  • برانگیختن احساسات
  • فروش
  • پاسخ‌گویی به پرسش‌ها
  • معرفی یک کالای جدید و یا تحول یک کالای قدیمی
  • برقراری ارتباط با مشتریان
  • انتقال اخبار و اطلاعات مرتبط با کالا
  • برای شناساندن محصول و نشان دادن برتری آن
  • ساختن تصویر ذهنی از شرکت
  • تهیه ابزار و وسایل بازاریابی در خدمت فروشندگان

9 ضابطه مختلف برای نوشتن یک آگهی موفق

  1. عنوان
  2. تصویر
  3. پاراگراف نخستین
  4. نقشه و صفحه‌آرایی که خواننده را به سوی آگهی جلب می‌کند و او را دعوت به خواندن می‌کند
  5. متن تبلیغ تمامی نکات مهم فروش را با ترتیبی منطقی در برخواهد گرفت
  6. متن آگهی میزانی از اطلاعاتی را که مخاطب نیاز دارد، تا او را برای خرید متقاعد سازد، تدارک می‌بیند و حداکثر تعداد خریداران حائز شرایط را درجهت برداشتن قدم بعدی خرید آماده می‌کند.
  7. متن نیز از نظر خواننده جالب است.
  8. نوشتۀ باورنکردنی
  9. تبلیغ درخواست خرید است.

مطالعه‌ی کتاب برای چه کسانی مفیدتر خواهد بود؟

  • مدیران و کارشناسان تبلیغات
  • کپی‌رایتر‌ها
  • طراحان
  • ایده‌پردازها
  • مدیران و علاقه‌مندان به مباحث بازاریابی و برندسازی
  • علاقه‌مندان به مبحث بازاریابی محتوا

فهرست کتاب

در این کتاب چه می‌خوانیم؟
پیش‌گفتار
بخش اول: برای فروش بیشتر چگونه بنویسیم؟
1- مقدمه‌ای بر نگارش تبلیغات
2- چگونه با نوشته‌ی خود توجه دیگران را جلب کنیم؟
3- نگارش ارتباطی
4- نوشته‌ی پرفروش
5- برای نوشتن آماده شوید
بخش دوم: وظایف نویسنده‌ی تبلیغات
1- نوشتن آگهی‌های چاپی
2- نوشتن نامه‌ی مستقیم
3- نگارش متن بورشور، کاتالوگ و سایر نوشته‌های فروش
4- نگارش مطالب روابط عمومی
5- نگارش تبلیغات رادیو تلویزیونی
بخش سوم: تجارت تبلیغاتی
1- چگونه می‌توان یک نویسنده‌ی تبلیغاتی آزاد و موفق بود؟
2- چگونه می‌توان شغل معتبری مانند نویسندگی برای یک آژانس تبلیغاتی را به دست آورد؟
3- چگونگی استخدام یک نویسنده‌ی تبلیغات و همکاری با او
4- آنچه باید یک نویسنده‌ی تبلیغات در زمینه‌ی طرح‌های
سخن نهایی
واژه‌نامه‌ی اصطلاحات تبلیغاتی
درباره‌ی نویسنده

مشخصات و خرید کتاب ادبیات تبلیغ

نویسنده: رابرت دابلیو. بلای
مترجم: منیژه شیخ‌جوادی (بهزاد)
سال چاپ: تابستان ۱۴۰۱
قطع: رقعی
تعداد صفحات: ۳۴۰
نوبت چاپ: هفتم

برای خرید نسخه‌ی الکترونیکی کتاب اینجا و نسخه چاچی اینجا کلیک کنید.

مشاهده بیشتر

9 دیدگاه

  1. چه عنوان جذابی داره، ادبیات تبلیغ👌 یاد یه خاطره‌ای افتادم:
    یه دوره‌ای شرکت کرده بودم که استاد بهمون یک تمرینی داده بود که باید برای خودمون تبلیغ می‌نوشتیم.
    بی‌نهایت زیااااد برام سخت بود.
    می‌تونستم برای همه دنیا تبلیغ کنم اما زبونم نمی‌چرخید دو کلوم از خودم تعریف کنم😅
    ولی در نهایت یه متن تبلیغی خوب نوشتم که همه خوششون اومد. کاش میدونستم کجا نوشتمش🙄. دلم خواست تبلیغ خودمو بخونم.😅

    ممنونم از معرفی کامل کتاب 🙏

    1. بله درسته. گاهی عنوان جذاب کتاب ما رو به سمت خودش می‌بره که ببینم و بخونیم چه خبره. امیدوارم زودتر پیدا کنی و برامون بذاری ببینم چی نوشتی 😉👌. نوشتن متن تبلیغاتی به نظرم خیلی کار سختی میاد.

  2. ممنون فریبا جان برای این کتاب خوب
    واقعن فعالیت توی حوزه تبلیغ خلاقیت می خواد
    اینکه تمام جوانب کار یا یه محصول رو بسنجی
    تمام سوالات مخاطب رو بدونی
    و همه موارد رو انقدر زیبا و یا به قول کتاب باورنکردنی و جذاب بیاری که مخاطب خوشحال و با رغبت بگه باشه رفیق تو بردی من میخوامش.

    1. ممنونم بابت معرفی کتاب عزیزم. سرچ کردم و یافتمش. حتما بیشتر ازش می‌خونم در فرصت مناسب👌❤

  3. چه مطلب خوبی خوندم فریبای عزیزم. یه چیزی بگم ولی قول بده نخندی😂 وقتی پست رو باز کردم تیتر رو اینطوری خوندم: ادبیات تلخ 😂 گفتم یادم باشه حتمن بنویسم چه تیتر جالبی انتخاب کرده. کنجکاو مطلب رو خوندم و بعد دوباره تیترو نگاه کردم و شرمنده شدم😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا