بازاریابی محتوایی چیست؟ | 5 سوال اساسی در بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی از ترکیب دو واژه بازاریابی و محتوا تشکیل شده است. پس باید برای شناخت و یادگیری بازاریابی محتوا نسبت به هردوی این واژه‌ها آگاهی داشته باشیم. پیش‌تر از بازاریابی گفته‌ام در مورد محتوا هم همینطور، در این پست قرار است یاد بگیریم بازاریابی محتوایی چیست و سوالات اساسی ما در این مسیر چه مواردی هستند؟

بازاریابی محتوایی از دیدگاه جو پولیتسی

بازاریابی محتوایی فرآیندی در کسب‌وکار است، که به تولید محتوای گیرا و مجاب‌کننده و توزیع آن برای جلب توجه و جذب یک گروه مشخص مخاطبان می‌پردازد. هدف برانگیختن اقدام‌های سودآور در مشتریان است.

پس با این تعریف بازاریاب محتوا کسی است که از طریق محتوا برای رسیدن به اهداف بازاریابی اقدام می‌کند.

5 سوال اساسی من در بازاریابی محتوایی

  • به چه دلیلی؟ (هدف)
  • به چه کسی؟ (مخاطب)
  • چه چیزی را؟
  • از چه طریقی؟ (کانال ارتباطی)
  • در چه زمانی؟

می‌خواهیم بگوییم.

اهداف ما در بازاریابی محتوایی چیست؟

  • آگاهی از برند
  • بهبود سئو
  • اعتمادسازی
  • تولید سرنخ

گاهی لازم است که ما برند خودمان را به دیگران معرفی کنیم، یعنی ابتدا با آگاهی از برند به مخاطب بگوییم ما وجود داریم، و در چه زمینه‌ای فعالیت داریم. در مواقعی هم نیاز است از طریق بهبود سئو بازدید سایتمان را زیاد کنیم و ورودی بگیریم و با ورود مخاطب هدف، بیشتر بفروشیم.

اعتمادسازی یعنی حلقه اتصال محکم بین ما و مخاطب. اعتماد، رضایت و خرید مشتری را در ادامه همراه می‌آورد و همین مشتری شما را نیز به دیگران معرفی می‌کند.

تولید سرخ به این معنی است که ما با روش‌های مختلف مثل فرمی که توسط بازدیدکننده سایت پر می‌شود، عضویت در خبرنامه و … یک سری سرنخ (لید) به دستمان می‌رسد مثلا ایمیل، تلفن، آدرس و … . سپس از طریق روش‌های مختلف مثل بازاریابی پیامکی یا ایمیل مارکتینگ یا سایر روش‌ها مخاطب را مشتری بالقوه که خرید کند تبدیل می‌کنیم.

مخاطب هدف (پرسونا) کیست؟

پرسونا، نماینده اکثر مخاطبین ما است. نماینده اکثر اشخاصی که به ما در کسب‌وکارمان سود می‌رسانند. دلیل شناخت پرسونا این است که در موقع خلق محتوا بدانیم برای چه کسی محتوا می‌نویسیم و با چه کسی صحبت‌ می‌کنیم.

چه چیزی قرار است به مخاطب بگوییم؟

بعد از شناخت مخاطب، شناخت انواع محتوا کمک می‌کند چه نوع محتوایی را برای چه مخاطبی در نظر بگیریم.

انواع محتوا

  • ویدئو
  • متن (پیامک، ایمیل، رپورتاژ، میکروکپی و …)
  • بلاگ
  • عکس
  • پادکست
  • اینفوگرافیک
  • جدول
  • محتوای تهیه شده توسط کاربر (UGC)
  • سوالات متداول (FAQ)

از چه طریقی محتوا را به دست مخاطب برسانیم؟

محتوا را از طریق کانال‌های توزیع به دست مخاطب هدف می‌رسانیم. این کانال‌ها را در دو دسته تقسیم می‌کنیم:

  • کانال‌های تحت کنترل ما (شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها)
  • کانال‌های در دسترس ما یا تحت تصاحب ما (وبسایت)

به چه مواردی برای زمان انتشار محتوا توجه کنیم؟

طرح و تدوین تقویم محتوایی: برنامه‌ریزی محتوایی به ما می‌گوید، از چه طریقی، چه محتوایی را برای مخاطب منتشر کنیم؟

طرح و تدوین تقویم توزیع محتوا: برنامه محتوایی ما باید نظم داشته باشد. اینکه در چه فواصل زمانی پست بگذاریم، در چه روزهایی، چه ساعتی، که محتوای ما دیده شود و بیشترین بازخورد را از مخاطب هدف بگیریم.

نکته: برای شناخت مخاطب هدف راه‌های مختلفی وجود دارد. مصاحبه، پرسش‌نامه و یکی از کاربردی‌ترین آنها تحلیل پیج یا کانال‌های توزیع محتوای رقبا است. برای مدیریت و آنالیز سوشال‌مدیا ابزارهای مختلفی وجود دارد که تعدادی از آنها در گاماس‌گاماس معرفی شده‌اند.

منبع: +

مشاهده بیشتر

10 دیدگاه

  1. این دسترسی خیلی مهمه
    همش حس میکنم سایتم برای دسترسی مطالب راحت و مناسب نیست
    شاید از طراحی باسه ولی مطمئنم محتوا هم تاثیر داره
    انگار وارد میشی نمیدونی کجا اومدی؟؟
    چیزی که در یافتن شما واضح هست

    1. بله درسته. دوتا نکته مهم. اینکه مخاطب در سایت گیج نشه و بتونه راحت مسیرش رو پیدا کنه که خب به طراحی سایت برمی‌گرده. مسئله دوم همون محتواس که شما اشاره کردید.

  2. اول ممنونم از مطلب مفیدت.🌷
    دوم یه سوال فریباجون، چند وقتیه برام یه سوالی مطرحه که فعلا نرفتم پی‌اش. الان تو پستت یه اشاره بهش کردی .
    فرق پیام‌رسان با شبکه اجتماعی چیه؟ یعنی خب انقدر باهم تودرتو شدند که نمیشه تفکیکشون کرد. میشه؟
    الان تلگرام یه پیام‌رسانه، درسته ؟ و توییتر شبکه اجتماعی؟
    من از یه مربی رسانه، شنیدم که فعالیت تو شبکه‌اجتماعی مثمرثمرتر از فعالیت تو پیام‌رسانهاست. چرا؟
    یعنی اگه من همین فعالیت تلگرامم رو تو یوتیوب بیارم، تلاشم معنا پیدا میکنه؟
    بخاطر گزینه سرچ گوگلشه یا علت دیگه‌ای داره؟

    امیدوارم واضح پرسیده باشم🙈

    1. قربانت. مهمترین و اصلی‌ترین فرقش اینکه که پیام‌رسان‌ها ارتباط با تعداد محدودی از افراد برقراره ولی تو شبکه‌های اجتماعی این محدودیت وجود نداره. پیام‌رسانها برای پیام و گفتگو هستند بیشتر مثل تلگرام و واتس‌اپ و اینکه حریم خصوصی معنای بیشتری داره تو پیام‌رسان. ولی خب شبکه‌های اجتماعی یه مقدار فضای ارتباط وسیع‌‌تره. البته اینو بگم که تلگرام با وجود گروه‌ها بعضی‌ها میارنش تو دسته شبکه‌اجتماعی. درمورد قسمت دوم سوالات، خیلی بستگی به هدف تو داره. یکی با توجه به ویژگی‌های کسب‌وکارش، تلگرام بیشتر براش جواب میده، یکی اینستا یکی محتوای ویدوئی تولید می‌کنه میره یوتیوب. مورد بعدی، باید دید مخاطب هدف اون شخص یا کسب‌وکار تو کدوم رسانه و کانال ارتباطی هستن. درمورد بالااومدن تو سرچ گوگل. محتوا مهمه، برند مهمه و درمورد تاثیر رسانه هم چون همۀ این پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مخاطبان و اعضای زیادی داره. همشون می‌تونن موثر باشن برای بالا اومدن. امیدوارم جواب سوالاتت تو توضیحاتی که دادم باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا