نکاتی که درمورد گوگل دیسکاور باید بدانید

نمی‌دانم شما چقدر با گوگل دیسکاور آشنایی دارید یا اولین بار کی و کجا با این قابلیت هیجان‌انگیز گوگل آشنا شدید، در این مطلب قرار است که نکاتی را راجع‌به دیسکاور یاد بگیریم. با من همراه باشید.

گوگل دیسکاور چیست؟

حتما با اکسپلور اینستاگرام آشنایی دارید و شاید وقت زیادی را برای دیدن مطالب آن بگذارید. در اکسپلور پست‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که شما ممکن است آن افراد و پیج‌ها را نشناسید و دنبال نکنید. ولی چیزی که جذابیت دارد متناسب بودن پست‌ها با علایق شما است. اگر موضوعی را مدام دنبال کنید پست‌های بیشتری در آن به شما نمایش می‌دهد. حالا با همین دید به سراغ دیسکاور گوگل می‌رویم. دیسکاور پیشنهاد هوشمندانه گوگل به شما و مخاطبان شما است.

دیسکاور سرویسی است که گوگل ارائه می‌دهد. به این‌صورت که، هر گاه مرورگر کروم یا اپلیکیشن گوگل را در موبایل یا تبلت خود باز کنید، زیر فیلد جست‌وجوی گوگل یک سری محتوا به شما نشان داده می‌شود.

نکته: از طریق تنظیمات دیسکاور می‌توانید مشخص کنید به چه موضوعاتی علاقه دارید یا محتوایی که جزء علایق شما نیست به شما نمایش داده نشود.

مثال از گوگل دیسکاور
دو مدل نمایش دیسکاور در تلفن همراه

نکته برای صاحبان کسب‌وکار: وقتی گوگل محتوایی را در دیسکاور به مخاطب شما پیشنهاد می‌دهد، مخاطبِ این محتوا، خیلی بیشتر از افرادی است که درباره محصول، برند یا خدمت شما در گوگل جست‌وجو می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت شما از طریق دیسکاور مخاطب بیشتری می‌توانید برای خود جذب کنید.

وقتی هم صحبت از هوش گوگل می‌شود، بحث یادگیری ماشین مطرح است. گوگل یاد می‌گیرد رفتار مردم و پیشنهادات خودش را با علایق مردم تنظیم کند. این پیشنهاد هوشمندانه محتوا را جایی می‌برد که مخاطب شما حضور دارد و چیزی رو به مخاطب نمایش می‌دهد که به آن علاقه دارد.

قدرت دیسکاور

نمونه‌ای از قدرت دیسکاور
نمودار آمار دیسکاور در سرچ کنسول

آیا دیسکاور فقط اخبار را نمایش می‌دهد؟ خیر

  • سایت‌های خبری
  • مجله‌های محتوایی
  • سایت‌های فروشگاهی
  • سایت‌های خدماتی
  • و …

ابهام و تاریکی در دیسکاور گوگل

گوگل دیسکاور مبهم است، چون نمی‌دانیم قرار است چه چیزی را تارگت کنیم. وقتی چیزی مبهم است باید دنبال روزنه‌های روشنایی باشیم. دنبال متغیرهای قابل تغییر بگردیم تا اندکی از تاریکی و ابهام خارج شویم.

ما یک‌سری موارد را در دیسکاور نمی‌توانیم رصد کنیم. مثلا تعداد بازدید رقبا

در Search Engine گوگل با تعدادی ابزار می‌توان تحلیلی بر آمار رقبا داشت ولی در دیسکاور این دیتا را نداریم. اما نداشتن دیتا نباید باعث شود تا ما چیزی را تارگت نکنیم و برای رفتن به دیسکاور برنامه‌ای نداشته باشیم.

تارگت کردن همۀ مردم، یعنی تارگت نکردن. یعنی وقتی نمی‌دانیم چه چیزی را تارگت کنیم و بی‌هدف محتوا تولید کنیم باعث می‌شود نتوانیم از دیسکاور ورودی بگیریم.

تفاوت Serach engine و Discover

Search EngineDiscover
کاربر‌فعال‌ (جستجوگر)مخاطب‌منفعل
ورودی‌کلمه‌کلیدی (Query)ورودی‌رفتاری (Query-No)
هدف‌جستجوی‌کاربر (Intent)علاقه‌مندی‌های مخاطب (Interest)
رتبه‌بندی‌رقبا‌در‌نتایج (Ranking)پیشنهاد‌هوشمندانه
Search vs. Discover

متغییرهای علاقه یا Intrest عبارتند از

  1. موجودیت یا Entity
  2. موضوعات یا Topic
  3. برند

در ادامه درمورد هرکدام از موارد بالا صحبت می‌کنیم:

1- موجودیت یا Entity

اگر شما به یک موجودیت Entity علاقه‌مند باشید به اخبار مربوط به آن موجود نیز علاقه‌مند خواهید بود.

entity به چیزی می‌گویند که مشخص باشد و ما بتوانیم به آن اشاره کنیم. مثلا بازیکن فوتبال یک entity نیست چون Property مشخصی ندارد، اما علی دایی یک entity است ما می‌توانیم ویژگی‌های مختلفی از جمله قد، وزن و… را به او نسبت دهیم.

انواع Entity را در جدول همراه با مثال مشاهده می‌کنید.

نکته: وقتی می‌گوییم هیتلر یک entity است به این معنا نیست که کاربر به شخص هیتلر علاقه دارد بلکه به این معناست که کاربر به دنبال کردن اخبار مربوط به هیتلر علاقه دارد.

نوع موجودیتمثال
شخصعلی‌دایی‌/ هیتلر‌/ مهسا‌امینی
مکاناصفهان‌/ برج‌ایفل‌/ رستوران‌شیا
رویدادجشنواره‌فیلم‌فجر‌/ اینباند
سازمانتأمین‌اجتماعی‌/ باشگاه‌پرسپولیس
محصولگوشی‌آیفون‌۱۴ / خودرو‌سانتافه
انواع Entity ها

2- موضوع یا Topic

  • اقتصاد
  • سیاست
  • ورزش
  • تکنولوژی
  • و …
افراد و علاقه‌شان
نمودار علاقه‌مندی افراد به موضوعات مختلف

3- برند

مخاطبان به رسانه‌های متفاوتی علاقه‌مند هستند. به عنوان مثال برخی کاربران اخبار ورزشی را از سایت طرفداری و برخی دیگر از سایت ورزش سه دنبال می‌کنند. ‌کاربرانی که اخبار ورزشی را از سایت طرفداری مطالعه می‌کنند پرسونای متفاوتی با کاربران سایت ورزش سه دارند.

علاقه به برند
برند: شما دقیقا به چه چیزی علاقه دارید؟

دیسکاور چه موضوعاتی را بیشتر پیشنهاد می‌دهد؟

برای اینکه محتوای ما بیشتر در دیسکاور نمایش داده شود باید هر سه مورد entity، برند و Topic را مورد نظر قرار دهیم.

مثلث دیسکاور
سه ضلع مثلث گوگل دیسکاور

تفاوت بین Intent Targeting و Interest Targeting

  1. در Intent Targeting تحقیق کلمات کلیدی (keyword Research) و در Interest Targeting تحقیق موجودیت‌ها (Entity Research) را داریم.
  2. در Intent Targeting هدفِ جست‌وجوی کاربران (Intent) و در Interest Targeting علایق مخاطبان (Interest) را تحلیل می‌کنیم.
  3. در هر دو مورد خوشه‌بندی موضوعی (Topic Clustering) وجود دارد و ما سعی می‌کنیم محتوای خود را حول یک سری موضوعات خاص Cluster کنیم
  4. در Intent Targeting به کمک لینک‌های ثابت و همیشه سبز برندینگ را انجام می‌دهیم اما در Interest Targeting برندینگ با تولید محتوا و لینک‌سازی ترند انجام می‌شود.

سوالات متداول درمورد گوگل دیسکاور:

1- همیشه سبز بنویسیم یا ترند؟

محتوای ترند بیشتر از محتوای همیشه سبز (Ever Graeen) شانس دیسکاور دارد، اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که ما می‌توانیم زاویه یک محتوا را به‌شکلی تغییر دهیم که از Ever Graeen بودن خارج و به ترند تبدیل شود. مثلا از “دستور پخت قرمه سبز ی” که یک محتوای همیشه سبز است، به یک مطلب ترند برسیم با این عنوان:

چطور قرمه‌سبزی بپزیم که بو و عطرش تا هفت خانه آن‌طرف‌تر برود؟

2- محتوای من خبری نیست، دیسکاور می‌رود؟

محتوا لازم نیست فقط خبری باشد، محتوای بلاگی هم پتانسیل بالایی برای دیسکاور دارد. مثلا وقتی شما مقایسه آیفون ۱۴ و سامسونگ اس ۲۳ را دارید، در حقیقت ۴ اینترست دارید که می‌توانید در محتوایتان برای دیسکاور تارگت کنید. آیفون ۱۴، اس ۲۳، اپل و سامسونگ

3- آمار مربوط به دیسکاور رو کجا ببینیم؟

اگر ورودی از دیسکاور داشته باشید یه تب جدید در ستون چپ سرچ‌کنسول شما باز می‌شود که آمار و جداول را نمایش می‌دهد.

4- چه کار کنیم که از گوگل دیسکاور ورودی بگیریم؟

برای رفتن به دیسکاور هیچ دکمه‌ای وجود ندارد که بزنیم وارد گوگل دیسکاور شویم. مجموعه‌ای از عوامل باعث رفتن شما به دیسکاور می‌شود. به طور کلی، هیچ کاری وجود ندارد که شما به طور خاص برای دیسکاور انجام دهید.

سعی کنید تمام اصول اساسی سئو را در محتواهایی که قصد دارید در Google Discover نمایش داده شود، رعایت کنید. قبل از هر چیز باید یک محتوای عالی و باکیفیت ایجاد کنید که برای مخاطبان هدف‌تان نوشته شده باشد. به علاوه شما باید یک وب‌سایت خیلی خوب داشته باشید تا تجربه کاربری فوق العاده‌ای را به کاربرانتان ارائه کند.

نکاتی تکمیلی درمورد گوگل دیسکاور:

1- اگر عکس‌های سایت شما حداقل 1200 پیکسل باشد، احتمال اینکه به دیسکاور برود بیشتر است.

2- باید بین محتوای ترند و اورگرین توازن ایجاد کنید. چون ترند زود منسوخ می‌شود و اورگرین هم مدت زیادی در دیسکاور نمی‌ماند.

3- انتیتی (Entity) باید قابل اشاره باشد و قابلیت‌های مشخصی داشته باشد. فوتبالیست انتیتی نیست، علی دایی انتیتی است، شهر انتیتی نیست، استانبول انتیتی است.

4- یکی از مشخصات تاپیک این است که همۀ تاپیک‌ها در ویکی‌پدیا صفحه دارند و می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

5- دیسکاور ممکن است نوسان داشته باشد، یعنی مطلبی در دیسکاور بیاید، بعد برود، دوباره دیده شود و این اتفاق مدام حتی به مدت چند ماه رخ بدهد

6- آزمون و خطا کنید. هر صنعتی شرایط خاص خود را دارد. باید محتواهای مختلف را با شرایط مختلف تست کنید و با تحلیل آمار و نتایجی که از ورودی دیسکاور دارید مشخص می‌شود چقدر به سمت علایق مخاطبتان نزدیک شده‌اید.

سخن پایانی

در این مقاله نکاتی را که در وبینار گوگل دیسکاور در دوره Mydmc با ارائه خوب میلاد صفائی داشتیم به صورت خلاصه برایتان نوشتم. مطالبی درمورد اینکه گوگل دیسکاور چیست و با درنظر گرفتن چه مواردی می‌توانیم در دیسکاور ورودی داشته باشیم. همچنین عواملی که بر علاقه‌مندی مخاطب تاثیر دارد با هم مرور کردیم. از آنجایی که این ابزار و قابلیت گوگل مبهم است و اطلاعات دقیق زیادی در دسترس نیست، اگر نکته‌ای درمورد این ابزار داشتید در کامنت‌ها بنویسید تا کنارهم بیشتر یاد بگیریم.

مشاهده بیشتر

30 دیدگاه

    1. جواب داره البته، کلید خاصی نداره که مطلب ما رو سریع با خواست خودمون ببره دیسکاور. با برنامه‌ریزی و رعایت اصول محتوا و سئو مطلب ما هم می‌تونه تو گوگل دیسکاور نمایش داده بشه. باید تلاش کرد و صبر داشت ✌❤

      1. سلام
        خیلی جالب بود. من از این قسمت خیلی استفاده می‌کنم اما نمی‌دونستم اسمش چیه و به چه صورتی هست.
        چه قدر ساده و روان توضیح دادید. ممنون ازتون

        1. ممنونم که خوندیش. منم مثل شما، دیده بودم ولی تخصصی بهش نگاه نکردم تا همین وبینار. تازه کلی مطالب کشف‌نشده دیگه هم داره که باید درموردش بخونیم و بدونیم

  1. ممنون از مطلب تخصصی‌تون و مفید و کارآمدتون و ممنون ازتون که مینویسید و برامون میذارید که ذهنِ دنبالِ تخصصی نرونده من، مجبور بشه به خوندنش.❤️🌺

    1. مرسی که خوندیش و وقت گذاشتی. من که خودم تو این مسیر در حال یادگیری هستم و فکر می‌کنم بتونم با گفتنشون به دیگران هم اندکی دید بدم تا شاید اینجا شروعی باشه برای پیگیری مسیر تازه

  2. سلام.
    برام تازه و جدید بود مطلبی که خوندم.
    همیشه برام سوال بود این لینک های پیشنهادی چجوری رفتن اونجا..پس دیسکاور میگن به اینا….
    و یک سوال جدا از این بحث…
    شما متن رو کوتاه کردین که اسکرول نخوره و خواندن کامل با دکمه اس.درسته؟ اول اینکه ربات گوگل همه اینا رو میتونه بخونه؟؟؟ و دوم اینکه به منم یاد بدید منم این کار رو تو متنهای طولانیم اجرا کنم؟با افزونه اس یا کد؟؟ممنون

    1. مرسی که خوندید و احتمالا مثل خود من برای خیلی‌ها این مباحث جالب و جدیده. درمورد سوالاتون در مورد قالب، نه من کدنویسی رو آشنایی ندارم و تمام این تنظیمات مربوط به همون قالبی هست که خریدم و نصب کردم. اطلاعاتی در مورد مدل اجراش ندارم متاسفانه

    1. سلام و ممنونم از شما که خوندینش. همونطور که نوشته بودم، فعال‌شدن و دیده شدن مطالب ما در دیسکاور دکمه‌ای نداره که بزنیم. فقط مجموعه‌ای از عوامل هستند که با رعایت اونها شانس دیده شدن داریم. نوشتن محتوای خوب و رعایت نکات سئو و …

  3. ممنونم از اطلاعات خوبی که دادید. قبل تر هم سایت شما رو دنبال کردم و از یادگیری از شما لذت بردم.
    فقط من ندیدم همچین چیزی نه روی گوشی و نه روی کامپیوتر، چطور میشه فعال کرد و دیدیش؟

    1. سلامت باشید خانم حشمتی‌جان. مرورگر کروم یا اپلیکیشن گوگل رو اگر رو گوشی دارید زیر کادر سرچ نوشته دیسکاور، مثل همین دوتا عکسی که از گوشی خودم تو پست گذاشته بودم.

  4. بسیار جالب بود. ممنونم از شما که بسیار ساده و قابل فهم این مطلب رو گذاشتید. معلومه زحمت زیادی کشیدید. کار و بار این گوگل هم بسیار عجیب و پیچیده است. یکی دو ماهی می‌شه که بازدیدهای سایت من افت کرده. دلیلش رو متوجه نشدم. ولی مطمئنم یه جای کارم ایراد داره. شاید هم واقعن گوگل دچار خطایی شده. امیدوارم به زودی حل بشه

    1. ممنونم جناب طاهری. بله درسته همین پیچیدگی و ناشناخته بودنش جذابه برای خیلی‌ها که دنبال کشف موضوعات جدید هستند. درمورد کاهش بازدیدها هم گاهی تاثیر تغییر الگوریتم‌هاست. اگر مسائل فنی رو علاقه‌مند هستید آقای علیرضا ناجی رو لینکدین دنبال کنید مطالب خوب و به‌روزی رو درمورد گوگل میذارن.

  5. سلام فریبا جان
    خیلی عالی که در این حد از دقت و وسعت مقاله رو آماده کردی
    خدا قوت
    ممنون برای مطالب مفیدی که میذاری.
    فریبا جان یه مورد محتوای گرین رو کاش یه لینک بدی یا توضیحی تا مخاطب ابهامی براش وجود نداشته باشه
    مقاله های تخصص هر چقدر ساده و قابل فهم عمومی تر به نظرم فوق العاده تر.

    موفق باشی فریبای فعال و خلاق

    1. سلام و ممنون بابت حسن نظرت و نکته‌ای که گفتی. درسته قبول دارم ساده‌سازی کمک زیادی می‌کنه به یادگیری. تا بتونم اجراییش می‌کنم. محتوای همیشه سبز رو هم لینک دادم که دوستانی که آشنایی ندارن درموردش بخونن. بازهم ممنون. خوشحال میشم از این نظرات و نقدها و پیشنهاداتی که باعث تغییر مثبت در سایت بشه ❤

  6. متشکرم از شما فریباجان.
    عالی.
    جدا از متن مقاله خواستم بگم چقدر طراحی سایت شما اصولی و حرفه‌ایه. به‌عنوان یک مخاطب کلی از تجربه‌ی کاربری سایت لذت بردم😃🌱

    1. مرسی عزیزم چقدر ذوق کردم کامنتت رو خوندم 😍😍 خوشحالم که تجربه خوبی داشتی.

    1. اره خیلی‌ها با اسمش آشنا نبودیم. خوبیش اینه کنارهم تو این مسیر، مطالب جدیدی یاد می‌گیریم ❤

  7. ممنون از مطالب مفیدتان
    باید یک بار دیگر مطالعه کنم، برام تازگی داشت و تخصصی

    1. لطف دارید جناب مظاهری. بله من خودمم مطالب تخصصی رو باید چندبار بخونم تا برام جا بیفته 😁

  8. گوگل دیسکاور رو دیده بودم و توی تلفن همراه هسمرم غیرفعالش کرده بودم که خبرهای پیشنهادی رو دنبال نکنه ولی این امکان جالبه و باید الگوریتم‌ها رو یک بار دیگه بررسی کنم و ببینم چطور میشه سایتم رو بفرستم تو پیشنهادهای گوگل دیسکاور
    ممنون از مطالب مفدی که ارائه میدی.
    یه پیشنهاد دارم میشه برخ از مقاله‌های تخصصی رو دو بخشی کرد و در پایان بخش اول یک سوال از محتوا پرسید و گفت اگه جواب سوال رو میدونید وارد بخش دوم بشین. اینجوری اگه کسی متوجه نشده باشه دوباره میره و مطالب رو میخونه. البته این یک پیشنهاده که به نظرم برای درک بهتر مطالب عالیه

    1. پیشنهاد می‌کنم کانال و مطالب آموزشی میلاد صفائی رو دنبال کنی. ایشون محتوای آموزشی برای دیسکاور دارن و الانم کارگاه آموزشی در همین زمینه. درمورد پیشنهادت هم تا حالا ندیدم جایی یا نشنیدم درموردش. بهش فکر می‌کنم لیلاجان. مرسی بابت پیشنهاد ❤✌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا