معرفی کتاب ماشین محتوا
نویسنده محتوا هستید؟ به چه هدفی مینویسید؟ فکر میکنید کسی که دستی بر قلم دارد چه اهدافی پیش رویش و چند مسیر برای پیمودن دارد؟
کتاب ماشین محتوا، کتابی است که از دید بازاریابی محتوا به محتوا نگاه میکند. جملهای که روی جلد کتاب توجه من را جلب کرد: ” از بازاریابی محتوا استفاده کنید تا بدون پرداخت هزینهای برای تبلیغات، برای خود کسبوکاری چند میلیون دلاری راهاندازی کنید.“
بیایید از همین ابتدا با تعریف بازاریابی محتوایی شروع کنیم. تعریفی فوقالعاده ساده از دل کتاب ماشین محتوا
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا عبارت است از انتشار چیزی جالب که باعث جلب توجه و اعتمادسازی در مورد یک کسبوکار میشود.
مهمترین فاکتورها در تعریف بازاریابی محتوا، «توجه» و «اعتماد»ند.
شما بیشک میخواهید محتوایی ایجاد کنید که به مردم کمک کرده، توجه آنها را به خودتان و کسبوکار معطوف و اعتمادشان را جلب کنید.
معرفی کتاب ماشین محتوا نوشتۀ دن نوریس
کتاب ماشین محتوا درباره شیوۀ پست گذاشتن برای وبلاگ نیست؛ بلکه دربارۀ ایجاد یک کسبوکار به وسیلۀ بازاریابی محتواست. در این کار سه مولفه وجود دارد که آنها را در شکل زیر میبینید:
تمرکز اصلی کتاب بر این است که: چگونه میتوان محتوای عالی را تشخیص داد و چطور میتوان با روندی مداوم محتوا تولید کرد. تولید محتوای عالی به تنهایی کافی نیست، چرا که بدون یک کسبوکار عالی، شما توجه را به چیزی جلب میکنید که از کار افتاده است (یا اصلا وجود ندارد). درنهایت باید ارتباطی منطقی بین دو فاکتور محتوای عالی و کسبوکار عالی برقرار کنید. کتاب این ارتباط را منطق پولسازی مینامد.
در ادامه نویسنده از ده مشخصۀ کسبوکاری با رشد بالا نام میبرد:
- سودآور هستند
- در بازاری بزرگ فعالیت میکنند
- به طور طبیعی، درطول زمان دارایی تولید میکنند
- متمایزند
- بر افزایش درآمد یا یک میزان سود رو به رشد تمرکز دارند
- در یک برند به یادماندنی سرمایهگذاری میکنند
- گروهی آغاز میشوند نه انفرادی
- نه گفتن را بلدند
- قدرت رشد ماهیانه را درک میکنند
- بلندمدت میاندیشند
چرا گاهی بازاریابی محتوا شکست میخورد؟
طبق 3 مولفهای که از بازاریابی محتوا قبلتر گفتیم؛ اگر هر قسمت از این 3مولفه دچار مشکل شود، بازاریابی محتوا شکست میخورد.
1- کسبوکار اساسا شکستخورده است
2- محتوا به اندازۀ کافی خوب نیست
3- راهبرد کسبوکار از منطق پولسازی ضعیفی برخوردار بوده، و بین محتوا و کسبوکار هیچ ارتباط منطقی وجود نداشته است.
در فصلهای بعد بیشتر در مورد بازاریابی محتوا و مسیری که یک کسبوکار برای طبق اصول طی کند صحبت میشود. این کتاب بیشتر جنبۀ عملیاتی دارد و شما میتوانید با خواندن بخشهای کتاب یکسری دستور العملها را در بیزینس خود به کار بگیرید.
معرفی فصلهای کتاب ماشین محتوا
- فصل اول: چگونه با بازاریابی محتوا یک کسبوکار راهاندازی کنیم؟
- فصل دوم: اصول بازاریابی محتوا
- فصل سوم: محتوای باکیفیت
- فصل چهارم: تمایز
- فصل پنجم: مقیاس – ساخت ماشین محتوا
- کلام آخر: مقصد بعدی کجاست؟
کتاب ماشین محتوا برای چه کسانی مناسب است؟
- برای بازاریابان محتوا که تازه میخواهند مسیرشان را شروع کنند
- وبلاگنویسانی که به تغییر نگرش خود در وبلاگنویسی تمایل دارند
- مدیران بخش بازاریابی کسبوکار برای چیدن استراتژی
- کارآفرینان برای اینکه هزینهای بابت تبلیغات ندهند
جزئیات معرفی کتاب ماشین محتوا
- نویسنده: دن نوریس
- مترجم: علیرضا دهقانی – محمدمهدی محمودی
- ویراستار: نسترن توکلی، لیدا زارعی
- طراح جلد: امیر توکلی
- ناشر: انتشارات افراتربت
- چاپ سوم: 1399
آشنایی من با کتاب ماشین محتوا
وقتی به محتوا علاقهمند باشید، احتمالا در هر سایت یا کتابفروشی یا حتی در گشتوگذار اینترنتی حواستان به منابع خوب برای مطالعه و یادگیری بیشتر هست. من هم از این قاعده مستثی نبوده و نیستم. در کنار سایر کتابهای حوزۀ محتوا مثل اصول تولید محتوای متنی یا برنامه محتوایی یک ساعته و … که پیشتر معرفی کردم، ماشین محتوا هم از دید من کتاب کاربردی و خوبی به نظر رسید، به خصوص که در لایوی از عادل طالبی هم معرفی کتاب را دیده بودم.
خلاصه نکات کتاب ماشین محتوا در سایت محمد شیخنژاد در دسترس است.
حتما اگر کتاب را خواندید نظرتان را برای من هم بنویسید تا نکات بیشتری یاد بگیریم.
خیلی تخصصی داری محتوا رو شرح میدی عالیه
لطف داری، ممنون عزیزم❤
قبلن در مورد بازاریابی محتوایی اطلاعاتی داشتم که با این پست و معرفی کتاب اطلاعاتم کاملتر شد.
خیلی عالی عزیزم ✌❤
عالی بود خانم معظمی، دقیق و مفصل. تشکر
مرسی. لطف دارین😍🌹
چقدر عالی بهش پرداختی فریبا جان. ممنونم. 🌹💚
مرسی از شما که وقت گذاشتی و خوندیش❤
یه پیشنهاد بدم؟
خب خودت خوب میدونی که مطالبت سنگین و هایکلاسه دیگه😅
اول بگم این پیشنهاد وقتی رسیدم به اسم دن نوریس و
Dan neveris🤦🏻♀️
خوندم به ذهنم رسید و گفتم بهت بگم.
مطالبت مفیده، کاربردی و دونستش بنظرم لازم.
نمیدونم پادکست استرینگ کست رو دنبال میکنی یا نه. حدود یکسال پیش ازش مکتب شوک رو شنیدم. هنوز یادمه جریانش.
با اینکه برو و بیا و پیچیدگی زیاد داشت.
بنظرم بخاطر شیوه بیان ماهرانهشون بود که تو ذهنم حک شد.
بنظرم اگه بخش پادکست هم اضافه کنی خیلی خیلی من و امثال من ممنونت میشیم😍🌷
ممنونم ازت سپیدهجون بابت پیشنهادت و حسن توجهت به مطالب سایت. اسم پادکست رو شنیدم و نشنیدمش هنوز. واقعیت فرصت اون کار رو ندارم و نمیرسم و تو برنامهام نبوده. ولی خب به عنوان یه پیشنهاد گوشه ذهنم میمونه ✌👌😍
خیلی جالب بود مطلبتون و به چیزای مهمی اشاره شده بود
و من فکر میکنم در هر کاری دوراندیشی و قدرت نه گفتن لازمه
ممنون از محتوای خوبتون😊🌹
بله دقیقا درست میفرمایید. مرسی از شما❤
ممنون بابت کتابی که معرفی کردی. خیلی خوب کتاب رو معرفی کردی فریبا جان.
قربانت عزیزم. لطف داری❤🌹
سلام فریبا جان
خوندن کتاب هایی در حوزه محتوا یکم برام حوصله سر بره. یک کتاب یک سال و اندی میش گرفتم و سرسری نگاهی بهش انداخته بودم اما با این توضیحات ساده و روون که از این کتاب داشتی مشتاق شدم که این کتاب رو تهیه کنم و عمیقتر مطالعه کنم
من اون وبلاگ نویسی هستم که باید نگرشش در تولید محتوا رو تغییر بده
سلام عزیزم. گاهی یه کتاب، کتاب خوبیه ولی اون تایمی که ما شروع به خوندنش میکنیم رو مودش نیستیم و زمان مناسبی نیست و باهاش ارتباط برقرار نمیکنیم. شاید اگه یه مدتی بگذره خوندنش برات دلچسب بشه. امیدوارم که ماشین محتوا رو با اشتیاق بخونیش و برات کاربردی باشه
به کلمه تولید محتوا علاقه خاصی دارم. خوبه که با مطالعه متن شما بیشتر دونستم. ممنون
چه خوب. بخونید کتاب رو قطعا علاقه و دانشتون در این زمینه بیشترم میشه