معرفی کتاب اصول تولید محتوای متنی
مهمترین مشکل ما در وبلاگنویسی این است که وبلاگ سایتمان ورودی خوبی ندارد و یا اگر ورودی خوبی دارد، نمیتوانیم بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنیم
اگر میخواهید بدانید چگونه موضوعی مناسب و جذاب برای بلاگپست برگزینید، با تکنیکها و ابزارهای گوناگون بلاگپستی آشنا شوید و از آنها استفاده کنید، همچنین بلاگپستهای قدیمیتان را به طور موثر بهروز کنید و در یککلام بلاگپستهایی بنویسید که یک سروگردن از کارهای قبلیتان بهتر باشد، این کتاب برای شما نوشته شده است.
آنچه خواندید متن پشت جلد کتاب بود. من خودم وقتی قراره یک کتاب را انتخاب کنم، حتما این متن را میخوانم، چون یک دید کلی از محتوای کتاب میدهد. به گفته ناشر، این کتاب دو تفاوت مهم با کتابهای دیگر دارد.
اول اینکه نویسنده، کتاب را بر اساس تجربیات واقعی که در کسبوکارهای ایرانی به دست آورده نوشته است.
دوم اینکه کار نویسندۀ کتاب، دقیقا بلاگنویسی است و یکی از بلاگهای شناخته شده در حوزۀ محتوا متعلق به نویسندۀ کتاب است.
کتاب اصول تولید محتوای متنی نوشتۀ نیما شفیعزاده
قبل از اینکه دقیقتر دربارۀ کتاب و بخشهای مختلف آن بنویسم میخواهم در مورد نویسنده بگویم.
نیما شفیعزاده نویسندۀ کتاب از فعالان حوزۀ بازاریابیدیجیتال است. او سالهاست بهعنوان مدیر بازاریابیمحتوایی مجموعههای مختلف مشغول فعالیت در این حوزه است. در این کتاب، او با زبانی ساده و نثری روان نتیجۀ تجارب خود را با مخاطب به اشتراک میگذارد.
آشنایی من با نیما شفیعزاده
ماجرای آشنایی من و نیما شفیعزاده به عادل طالبی گره خورده است. زمانی که تازه وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ و عضو کانال کاروکسب شدم. یه جایی تو همین کانال، یا شبکههای اجتماعی مرتبط با آقای طالبی، اسمی از نیما شفیع زاده به گوش من خورد.
کمی بعدتر با گروه بازاریابان محتوایی در تلگرام آشنا شدم. این گروه به همت نیما شفیعزاده و چندتا از دوستانش مدیریت میشد. اینجا بیشتر از محتوا و بازاریابی محتوا یاد گرفتم. کلیدواژههایی که اعضا تو صحبتهاشون میگفتند، دورههایی که معرفی میکردند و دلچسبتر از همه کتابهای خوبی که معرفی میشد.
بله آشنایی من با کتاب اصول تولید محتوای متنی هم در ابتدا با نویسنده کتاب بود. با توجه به علاقهای که به محتوا دارم، و مشخصاتی که از کتاب خواندم در خریدش شک نکردم و کتاب رو از فروشگاه کتابمارکت سفارش دادم.
این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟
به نظر من در درجۀ اول، برای دوستانی که تازه وارد دنیای بلاگنویسی شدند. به این دلیل که خیلی ساده و روان تعاریف و مطالب را به خواننده منتقل میکند و با نشان دادن نقشهراه او را خیلی خوب برای نوشتن یک بلاگ حرفهای کمک خواهد کرد.
در مرحلۀ بعد و به صورت کلی، مطالب این کتاب راهنمای مؤثری برای فعالان حوزۀ بازاریابی دیجیتال، نویسندهها، بازاریابان محتوایی و همۀ مخاطبانی است که میخواهند در این حوزه اطلاعاتی کسب کنند.
این کتاب از 4 فصل تشکیل شده است که در ادامه بخشهای مختلف را میخوانیم:
کتاب در ابتدا شما را با پیدایش بلاگ در دنیا آشنا میکند و با گفتن یک سری اصطلاحات در دنیای وبلاگنویسی مطالعه بخشهای بعدی را آسانتر خواهد کرد. این کتاب بسیار کاربردی است، به این معنی که گامبهگام در مسیر نوشتن یک بلاگ حرفهای پیش میروید.
از آن دسته از کتابهایی است که یکبار خواندنش کفایت نمیکند و میتواند همیشه کنار دستتان باشد تا نکات دقیق و خوب را حین نوشتن بهتان یادآوری کند. من تمام فصلها رو معرفی کردم، چون خیلی قشنگ گویای همۀ این صحبتها است.
فهرست مطالب کتاب
فصل اول: پیدایش بلاگ در دنیا
- تاریخچۀ بلاگ و بلاگنویسی در ایران
- روز وبلاگستان فارسی
- تعداد بلاگهای فارسیزبان
- دستهبندی موضوعهای بلاگهای فارسیزبان
- آیندۀ بلاگ و بلاگنویسی در ایران
- اصطلاحات بلاگ و بلاگنویسی
فصل دوم: چطور بلاگ داشته باشیم؟
- ساختار بلاگ
- انواع بلاگپست
- ویژگیهای بلاگپست
- انتخاب شیوۀ بیان
- ساختار بلاگپست حرفهای
- عنوان
- شش دستۀ کلی عنوانها
- قدم اول: انتخاب عنوان
- قدم دوم: نوشتن عنوان
- پاراگراف اول
- پاراگراف چیست؟
- انواع پاراگراف
- ساختار پاراگراف
- کارکردهای پاراگراف
- اندازۀ پاراگرافها
- همترازی پاراگرافها
- ویژگیهای پاراگراف حرفهای
- روش نوشتن پاراگراف
- ویژگیهای پاراگراف اول
- چهار تکنیک برای نوشتن پاراگراف اول
- بدنه
- عنوانهای داخلی
- نوشتۀ اصلی
- لینکهای داخلی و خارجی
- منبعدهی
- پاراگراف جمعبندی
- پاراگراف فراخوان
- تصاویر
- انواع تصاویر
- ویژگیهای تصاویر
- انتخاب تصاویر
فصل سوم: بازنگری پیش از انتشار
- مرحلۀ اول: قرمهسبزی!
- مرحلۀ دوم: سینجیمکردن!
- مرحلۀ سوم: پنج اصل مهم!
- اصل اول: بررسی املای کلمات
- اصل دوم: ویراستاری
- اصل سوم: درستنویسی
- اصل چهارم: شکستهنویسی
- اصل پنجم: کاربرد درست علائم نگارشی
فصل چهارم: قسمت فنی بلاگپست
- بهینهسازی برای موتور جستوجو (توجه به SEO)
- برچسبها (انتخاب Tag)
- نشانی وب (انتخاب URL)
- انتشار و بهینهسازی
- بازنگری بعد از انتشار
- دیدگاه
- انواع دیدگاه و شیوۀ پاسخگویی به آنها
- شاخصهای اندازهگیری
جزییات بیشتر از کتاب:
- نام کتاب: اصول تولید محتوای متنی
- تاریخ چاپ: تابستان 1400
- تعداد صفحات: 104
- نویسنده: نیما شفیع زاده
- ویراستار علمی: عادل طالبی
- سایت و پروفایل نویسنده در شبکههای اجتماعی: وبسایت نیما شفیعزاده
- طرح جلد، فونت و صفحهآرایی: بابک قادری، فاطمه محمدی
- ناشر: انتشارات برآیند
- قیمت: 49500 تومان
سخن پایانی
من خودم هنوز در ابتدای مسیر هستم و راه زیادی برای یادگیری پیشرو دارم. فکر کردم در کنار پست ویژگیهای محتوای با کیفیت، معرفی کتاب نیما شفیعزاده بتونه راهنمای خوبی برای نوشتن همچین محتوایی باشه.
این کتاب جز اولین کتابهایی بود که در حوزه محتوا خواندم. اگر بخواهم کتاب دیگری را که به من کمک کرد معرفی کنم قطعا “کتاب بازاریابی پرمحتوا” است.
برای خرید کتاب اصول تولید محتوای متنی میتوانید از سایتهای فروش آنلاین، مثل کتاب مارکت یا طاقچه اقدام کنید. خوشحال میشوم اگر کتاب را خواندید نظرتان را درمورد کتاب با من به اشتراک بگذارید. اگر هم با همین پست با کتاب آشنا شدید بنویسید آیا این معرفی شما را به خرید کتاب ترغیب کرد یا نه؟
کتاب جدابی بابد باشه
گفتی راحت و ساده بیان کرده
بیشتر واسه کسانی که ایده ندارند مفیده یا همه بطور کلی لازمه بخونن؟
بله درسته. چون سعی کرده مواردی که مفید و لازم هست برای تولید محتوا بگه به نظرم خوبه که ماها که نوشتن رو دوست داریم، یه جلدش رو داشته باشیم دم دست. تازگی ویرایش جدیدش چاپ شده و الانم رو سایت کتابمارکت تخفیف داره به مناسب نمایشگاه کتاب