محتوای سئو شده چه محتوایی است؟ | چک لیست سئو محتوا
برای اینکه بتوانیم با نوشتن محتوا رضایت گوگل و مخاطب را بدست بیاوریم، باید محتوای سئو شده بنویسیم. شاید این اصطلاح را قبلا در آگهیهای سفارش محتوا از سمت کارفرما شنیده باشید که محتوای سئو شده برایشان اهمیت ویژه دارد. در این پست با چک لیست سئو محتوا آشنا میشویم. رعایت نکات چک لیست شما را به محتوای سئو شده میرساند.
منظور از محتوای سئو شده چیست؟
شناخت نیاز مخاطب یکی از اولینگامها برای نوشتن محتوا است. یکی از کارهایی که برای رسیدن به این شناخت انجام میدهیم تحقیق کلمات کلیدی است. سپس رعایت مواردی در سئو داخلی سایت که همۀ اینها در مجموع چکلیست محتوایی ما را تشکیل میدهند. با رعایت این چکلیست درنهایت محتوای سئو شده خواهیم داشت.
در ادامه در مورد لیست سئو محتوا صحبت میکنیم.
چک لیست سئو محتوا چیست و شامل چه مواردی میشود؟
چکلیست سئو محتوا به طور کلی شامل بهینهسازی تصاویر، نگارش، قالب و ساختاربندی محتوا میشود. تعیین هدف و استراتژی محتوا نیز به تولیدکننده محتوا کمک میکند محتوایی بنویسید که تاثیر مستقیم در افزایش نرخ کلیک و ترافیک وبسایت دارد.
- املا و دستور زبان
- بهینهسازی تصویر
- موضوع محتوا
- ساختار و قالببندی محتوا
- طول محتوا
- افزودن المانهای بصری جذاب
- استفاده از کلمه کلیدی اصلی و فرعی
- عناوین
- لینکهای داخلی و خارجی
- کال تو اکشن (CTA)
املا و دستور زبان
به عنوان یک نویسنده باید به علائم نگارشی و استفاده درست از آنها در متن توجه کنید. جملهبندی درست با افعال درست، جملات کوتاه و روان بودن متن به خواننده کمک میکند متن را بهتر بفهمد و تا پایان همراه شما باشد. نداشتن غلط املایی و رعایت سایر موارد مرتبط به بحثهای نگارش و ویرایش متن، لحن برند و … نیز در این بخش مهم هستند.
برای بحث املا و یادگیری مباحث مرتبط به ویرایش سایت ویراستاران مطالب و دورههای آموزشی خوب و کاربردی دارد که به شما پیشنهاد میکنم استفاده کنید.
بهینهسازی تصویر
فرمت عکس، استفاده کردن از تصاویر منحصربهفرد، اندازه و حجم تصاویر، استفاده از تگ آلت (ALT)، عنوان و توضیحات عکس از جمله موارد مهم برای سئو تصاویر سایت هستند. در پست “برای سئو تصویر در سایت، چه نکاتی را رعایت کنیم؟” بیشتر توضیح دادهام، میتوانید مطالعه کنید.
موضوع محتوا
تولید محتوا حول موضوعاتی که بتواند نیاز کاربران را شناسایی و پاسخ دهد. پرداختن به موضوعات مورد نیاز کاربر، به اشتراکگذاری محتوای شما و دیده شدنش کمک بسیاری میکند.
ساختار و قالببندی محتوا
استفاده از تگهای هدینگ، استفاده از جدول عناوین محتوا (Table Of Content)، بولتگذاری (ساخت لیست کوتاه شمارشی و غیرشمارشی)، بولدکردن بعضی کلمات و عبارات جهت تاکید. به کاربردن پاراگرافهای کوتاه. تمامی این موارد به خوانایی متن کمک کرده و در جذب کاربر برای خواندن محتوا تاثیرگذار است.
طول محتوا
متناسب با موضوع محتوا و تحلیل رقبا میتوان تعیین کرد تعداد کلمات محتوا چقدر باشد.
افزودن المانهای بصری جذاب
المانهای بصری شامل اینفوگرافیک، ویدئو، گیف، ایموجی، جدول، راهنمای استفاده از محصول در قالب عکس، عکسنوشته، نقل قول و موارد مشابه که محتوا را یکنواختی خارج کند و برای رساندن پیام محتوا به مخاطب کمک کنند.
استفاده از کلمات کلیدی اصلی و فرعی
منظور از کلمه کلیدی عبارتی است که مردم در گوگل سرچ میکنند و به دنبال جواب پرسش و رفع نیازشان هستند. مبحث تحقیق کلمات کلیدی یکی از موضوعات مهم در سئو و محتوای سئوشده است. همین کلمات کلیدی اگر درست و اصولی انتخاب شوند و در متن به کار برود به دیده شدن محتوای ما در نتایج جستجو کمک میکند.
کلمات کلیدی در انکرتکستها، در عناوین اصلی و فرعی سایت (هدینگها)، در تگ عنوان و توضیحات متا و تگ آلت تصاویر، به کار میروند. استفاده از کلمات کلیدی فرعی یا مترادف در کنار کلمات اصلی، به گوگل کمک میکند موضوع محتوای ما را بهتر درک کند.
دقت کنید که استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی به سئو سایت ضرر میرساند. در نتیجه باید به چگالی کلمه کلیدی (تعداد کلمه کلیدی اصلی در محتوا) توجه ویژه داشت.
عناوین
وجود عناوین ساختار محتوای سایت را بهبود میبخشد و خوانایی محتوا را دو چندان خواهد کرد. استفاده از کلمه کلیدی در عنوان، استفاده از اعداد و کلمات قدرتمند و جذاب به داشتن تیتر بهتر کمک میکند. سایر موارد برای عنوان بهتر نوشتن شامل: استفاده از ترکیبهای جذاب، استفاده از واژههای پرسشی
نکته: بررسی 10 نتیجه اول گوگل درباره آن موضوع، بررسی ریلیتدهای گوگل (Related)، زیادنویسی، توجه به مخاطب و شرایط او به نوشتن عنوان مناسب کمک زیادی میکند.
نکته: معمولاً 60 تا 65 کاراکتر (حروف، فاصله و اعداد) عددی است که برای نوشتن عنوان توصیه شده است.
لینکهای داخلی و خارجی
لینکسازی داخلی در داخل سایت شما و از صفحهای به صفحۀ دیگر با انکرتکست (عبارت یا کلمهای که لینک میشود) مرتبط انجام میشود. از اهمیت زیادی برخوردار است چون صفحات و مطالب مرتبط را بهم وصل میکند و به گوگل اعلام میکند صفحهای که به آن لینک دادهاید اهمیت دارد.
مثلا در بخش سئوی تصاویر، به پست مرتبط با آن در همین سایت لینک دادیم.
لینکسازی خارجی، لینکی است که شما از سایتتان به یک سایت (معتبر) دیگر میدهید. برای مثل لینک سایت ویراستاران در این پست، یک لینک خارجی است که کاربر را در مورد موضوعی که مطرح کردیم به اطلاعات بیشتری میرساند.
هر دو مورد (لینک داخلی و خارجی) علاوه بر رضایت کاربر در جهت رضایت گوگل نیز استفاده میشود و مهم هستند.
کال تو اکشن (Call to action)
به معنی دعوت به اقدام است. گاهی لازم است در انتها یا بخشی از مقاله خود مخاطب را به انجام یک کار دعوت کنیم. مثل پرکردن فرم جهت ثبتنام، عضویت در خبرنامه ایمیلی، تماس برای مشاوره، دریافت دموی محصول، خواندن پست مرتبط و موارد دیگر.
علاوه بر مطالبی که تا اینجا توضیح دادیم، موارد دیگری هم میشود به لیست فوق اضافه شود مثل:
- جمعبندی یا نتیجهگیری
- سوالات متداول
- برچسبها
- تگ عنوان و توضیحات (Meta Discription ,Meta Title)
- کامنتها
- دستهبندی محتوا
- بهروزرسانی محتوا
- نظم در انتشار
- دکمه اشتراکگذاری محتوا
آشنایی با چکلیست سئوی محتوا و رعایت نکات مرتبط، نهایتا باعث بهینهسازی سایت و جذب مخاطب میشود. اگر نکتهای در این لیست از نظر من جا مانده بود در کامنتها به اشترک بگذارید.
خیلی کامل بود بنظرم فقط تصویر از خودمون باشه و تغییراتی روش بدیم هم خیلی کمک میکنه که احتمالا تو مطلب تصویر گفتی
مرسی عزیزم. بله میشه تصویر رو بسازیم خودمون. یا تغییراتی بدیم که شبیه عکسهای مشابه نباشه.
چه مطلب مفیدی
مثل همیشه عالی و دقیق
ممنونم
ممنون از توضیحات خوبتون . حتمن به سایت ویراستاران سر میزنم میدونم خیلی بهش احتیاج دارم
ممنون از اینکه کمک میکنی یاد بگیرم
خواهش میکنم. خوشحالم مفید بوده. سایت خوبیه منم بهش گاها سر میزنم و دوست دارم سرفرصت یکی از دورههاشو شرکت کنم. آقای باقری یکی از بهترینهاست که باید ازشون یاد گرفت.
ممنون از مقاله خوبتون. گاهی سئو کردن برام سخت میشه و بیخیالش میشم. در ماههای اخیر بیشتر با سئو کردن آشنا شدم و این کار برام آسونتر شده؛ اما راه زیادی پیش رو دارم تا با سئو کنار بیام.
قربانت عهدیه جان. سختیش که سخته و یه مقدار در بعضی مباحث مبهم. ولی با صبر و تلاش مستمر میشه یاد گرفت. امیدوارم موفق باشی
خیلی عالی و کاربردی بود. ممنون از محتوای عالی شما
مرسی لیلای عزیزم
فریباجان ممنونم از مقاله خوبت و اطلاعاتی که بهمون میدی🙏
من کالتواکشنهای زیادی دیده بودم، اما اسم این اصطلاح رو نمیدونستم.
فدای تو. گاهی پیش میاد سپیده که ما اطلاعاتی داریم درمورد یه موضوعی ولی اسمشو نمیدونیم. خوبه که الان با این اصطلاح هم آشنا شدی.
فریباجان به نظرم هر چیزی که نیاز بود بدونیم برای قرار گرفتن در اولین جستجوهای گوگل بود. امیدوارم در عمل هم بریم سمتش.سپاسگزارم.
اره سعی کردم همینطور باشه که میگی. اره حتما سراغشون برو
چقدر ساده و مفهوم توضیح دادین. ممنون از مقالهی خوب و کاربردی تون.