بازاریابی محتوایی در اینستاگرام + ایدههای تولید محتوا
تولید محتوا در هر رسانهای شرایط منحصر به خودش را دارد. قطعا نوشتن برای پست وبلاگ با کپشن پست اینستاگرام، پست لینکدین یا تولید محتوا در تلگرام شبیه هم نیست. ساختار و ویژگیهای هر پلتفرم و متفاوت بودن مخاطبان آنها ما تولیدکنندگان را موظف میکند تا به دنبال مدلهای مختلف تولید محتوا متناسب با رسانه مخصوص خودمان برویم. اینجا قرار است در مورد مدلهای تولید محتوا در اینستاگرام با هم صحبت کنیم.
تولید محتوا در اینستاگرام
یکی از راههای جذب و نگهداری مشتریان فعالیت در شبکههای اجتماعی است. هر کسبوکاری متناسب با بودجه، مخاطب و نیازهای مخاطبانش تصمیم میگیرد در چه رسانههایی فعالیت کند. اگر مخاطبان هدف شما در اینستاگرام فعال هستند میتوانید به فکر تولید محتوا در این شبکه اجتماعی باشید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید شناخت کامل آن از نظر فنی و مسائل مارکتینگ و تلفیق این دو برای موفقیت است.
پایه اصلی اینستاگرام سرگرمی است. پس دقت کنید اگر هر نوع محتوایی برای مخاطب تولید میکنید از آموزش تا فروش و … هر چه متناسب با فضای پلتفرم باشد تعامل بهتری با مخاطب برقرار میکند.
استفاده از مدل ساستک (SOSTAC) برای تولید محتوای اینستاگرام
مدل ساستک (SOSTAC) یک مدل استراتژیک است که برای برنامهریزی و اجرای استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده میشود. این مدل شامل شش بخش اصلی است که به ترتیب عبارتند از:
1- بررسی وضعیت فعلی (Situation Analysis)
در این مرحله، باید وضعیت فعلی خود در بازار و رقبای خود را بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید. باید به این سوالات پاسخ دهید:
- چه پتانسیلی دارم؟
- چه برتری و مزیتی دارم؟
- داشتهها و نداشتههای من چیست؟
2- هدفگذاری (Objectives)
باید هدفهای خود را برای تولید محتوای اینستاگرام مشخص کنید. این هدفها باید قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط با بازار و زمانبندی شده باشند. هدف میتواند برندسازی، جذب کاربر، حفظ مشتری، تعامل با مشتری و … باشد.
3- استراتژی (Strategy)
باید استراتژی خود را برای رسیدن به هدف تعیین کنید. اینکه هدف شما از تولید محتوا چیست. این استراتژی باید شامل نوع محتوا، و روشهای انتشار آن و … باشد.
4- تدابیر (Tactics)
باید تدابیر خود را برای اجرای استراتژی تعیین کنید. این تدابیر میتواند شامل ایجاد محتوا، استفاده از هشتگها، تعامل با دنبالکنندگان و … باشد. منظور از تاکتیک داشتن استراتژیهای خرد است.
5- اجرا، اندازهگیری و بهبود (Action, Measurement, and Improvement)
برنامه و تقویم محتوایی خود را برای اجرای استراتژی خود آماده کنید. عملکرد خود را اندازهگیری کنید. در صورت لزوم، باید تغییرات لازم را اعمال کنید تا راندمان خود را بهبود بخشید.
6- کنترل (Control)
باید کنترل کنید کارهایی که تا الان انجام دادید درست بوده است یا نه. بازخوردها در این مرحله به شما کمک خواهند کرد.
انواع محتوا از نظر موضوعی
1- محتوای تعاملی
- پستهای آموزشی
- محتوای مناسبتی
- پشت صحنه
- محتوای افراد تاثیرگذار (Influencer)
- محتوای انگیزشی
نکته: تلفیق و ترکیب این محتواها هم میتواند نوع جدیدی باشد. مثلا پشت صحنهی کار با یک اینفلوئنسر یا محتوای آموزشی
2- محتوای معرفی و سرویس خدمات (Promotion)
3- چطور کار میکند؟ (How to)
4- سوالات متداول
5- محتوای تولید شده توسط مخاطب (UGC)
تولید محتوا بر اساس استراتژیک
- بدون هدف و برنامه (شروع به رقابت با بقیه)
- تولید محتوای گسترده (تمرکز بر کمیت محتوا)
- تولید محتوای اختصاصی (تمرکز بر کیفیت محتوا)
- تولید محتوای تجربهمحور (استفاده از Story Telling)
- تولید محتوای درآمدزا (با هدف فروش)
ساختار محتوای اینستاگرام
- پُست (عکس یا ویدیو)
- استوری (عکس یا ویدیو)
- ریلز Reels (ویدیوهای کوتاه مشابه تیک تاک)
- لایو Live (ویدیو زنده)
ایدههای تولید محتوا در اینستاگرام برای کسبوکارها
- پست مسئولیت اجتماعی درباره محصول (کاهش مصرف آب)
- نمایش و معرفی محصول
- پروسه تولید محصول
- خدمات پس از فروش
- ارسال محصول
- داستان برند و نامگذاری محصولات
- معرفی نمایندگیهای فروش
- محتوای مناسبتی
- پشت صحنه کار تیمی و تولید محصول
چه مواردی به متمایز شدن ما کمک میکند؟
- خلاقیت (ایده گرفتن از رقبای خارجی در کانالهای مختلف)
- ارزشآفرینی (محتوا چیزی به مخاطب اضافه کند)
- گپ کانتنت (شکاف محتوایی، محتوایی که کمتر کسی به آن پرداخته باشد)
منبع: +
سپاس فریبا جان. مفید بود. 🌹🌺
ممنونم سمیه عزیز🌹
مقاله مفید و کاملی بود. ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار ما قرار میدین فریبای عزیز
قربانت. مرسی از خودت که خوندیش
مرسی از زحمتی که برای نوشتن این مقالهی کاربردی کردی فریبا جون. یک ساله اینستاگراممرو پاک کردم. اما همون زمان که داشتم خیلی این مطالب رو دنبال میکردم. موضوع خوبی انتخاب کردی.❤️
ممنونم زهرای نازنین از همراهی و انرژی خوبت. منم مثل قبل فعالیت ندارم دیگه
مطالب مفیدی بود که حتمن باید در عمل به اونها به نتیجه رسید.
بله هر دانشی با عمل کاربردی میشه👌
ممنون از مطالب مفید و توضیحات خوبتون
چقد خوب فریبا جان در مورد فناوریها و موضوعاتی مینویسید
که اکثرن بهش احتیاج دارن
موفق باشین🌹🙏
ممنونم عزیزم. لطف شماس❤
به نظرم اینستا خیلی دیگه جالب نیست
البته نمیشه متوقف کرد چون مخاطب هست
ولی در کل دیگه مثل قبل نیست
بله قبول دارم مثل قبل نیست، من خودمم مثل قبل بهش سر نمیزنم. ولی کسبوکارها دارن ازش بهره میبرند همچنان و فعالیت دارند. انگاری داره فیلترشدنش عادی میشه. تا وقتی مردم حضور دارند اونجا، آنلاینشاپها هم هستن.
ممنون. کاربردی و جالب هست. ارزش آفرینیش برام خیلی قشنگ هست.
سپاس که وقت گذاشتید و خوندین. خوشحالم از این بابت❤🌹