معرفی روشهای کاربردی تولید محتوا برای کسبوکارهای نوپا
همیشه وقتی صحبت از محتوا میشد، سوالات مختلفی در ذهن من شکل میگرفت. منظور از محتوا چیست؟ محتوای خوب چه ویژگیهایی دارد؟ وقتی میگویند یک محتوای خوب بنویس، باید صفر تا صد محتوا را خلق کنم یا روشهای دیگری هم برای تولید محتوا داریم که من آشنایی با آن ندارم؟ همه این سوالات من رو به سمت مطالعه و شنیدن بیشتر از صحبتهای متخصصین این حوزه برد. بریم در ادامه بیشتر در مورد محتوا بخوانیم:
محتوا چیست؟
ابتدا چند تعریف از محتوا بخوانیم:
محتوا چیزی است که اطلاعات و تجربهها را منتقل میکند. (اسماعیلخو)
محتوا شکلی از اطلاعات که ساختار مشخص دارد؛ برای انسان به عنوان مخاطب قابل درک و استفاده است؛ و فرایند ویرایش (حداقل پیش از عرضه و ترجیحاً حتی پس از عرضه) در مورد آن معنا دارد و قابل اعمال است.
محتوای دیجیتال دارای همهی ویژگیهای بالا است. اما یک ویژگی دیگر هم دارد و آن این است که برای انتقال و ذخیرهسازی و مصرف آن از بستر و زیرساخت دیجیتال استفاده میشود. (متمم)
چرخۀ محتوا
منظور از چرخه محتوا چیست؟ چرخۀ محتوا یک مدل مفهومی است که در وبیناری توسط عادل طالبی ارائه شد و به من دید خوبی از فرآیند تولید محتوا داد. البته به گفته خود عادل طالبی این مدل، چیز جدیدی نیست. قبلا استفاده میشده. کار ایشان جمعآوری و نظم و انسجام آن به صورت یک مدل بوده است. نکاتی در ادامه در مورد چرخه محتوا میخوانیم:
تولید محتوا تنها راه موفقیت است؟
«تولید محتوا پارادیمی است که سالها دربارهاش شنیدهایم، نوشتهایم و خواندهایم و همه ما فکر میکنیم که تنها راه موفقیت در حوزه «دیجیتال مارکتینگ» فقط و فقط تولید محتواست؛ درصورتی که گاهی کار با تولید محتوا شروع نمیشود».
معنی Production: یعنی تولید یک محصول (فیزیکی یا مجازی) به وسیلۀ یک سری ابزار یا توسط متخصص.
تولید محتوا (Content Production) برای سایتی که جدید راهاندازی شده یا شرکتی که تازه شروع به کار کرده، هزینه زیادی لازم دارد، زمانبر است و هم نیاز به متخصص دارد؛ حتی ممکن است مخاطب اصلاً استقبال نکند و تمام سرمایۀ شما هدر برود. دقت کنید که منظور از تولید محتوا در اینجا یک محتوای معمولی نیست؛ منظور محتوایی است که خاص و متمایز باشد و تفاوت شما را با دیگران نشان دهد و باعث شود شما وایرال شوید.
اینجا ویژگیهای محتوای خوب از نظر گوگل را نوشتم.
ایرادات Content Production
- هزینه مالی بالا
- زمان زیاد
- نیاز به متخصص
- احتمال به هدر رفتن کل سرمایه
- احتمال کپی شدن توسط رقیب قدرتمند
- احتمال …
مزایای Content Production
- ایجاد تمایز
- امکان وایرال شدن
- توجه مخاطبان خاص
- و …
طبق چرخه محتوا، اگر تازه کارتان را شروع کردهاید یا صاحب یک کسبوکار کوچک هستید، قبل از شروع تولید محتوا به سراغ جمعآوری محتوا (Content Curation) بروید، کمی که مخاطب جذب کردید و فیدبک گرفتید، طبق نیاز مخاطبان شروع به تولید محتوای منحصر به فرد کنید (Content Production) و بعد از آن کار را به دست علاقمندان بسپارید تا آنها شما را معرفی کنند (Content Creation).
گردآوری محتوا (Content Curation)
در این مرحله مجموعهای از محتواهای اینترنت (هر نوعی شامل متن، عکس، ویدئو، محتوای صوتی و …) را از سایتهای مختلف جمعآوری میکنید و با ذکر منبع در سایت خود منتشر میکنید. مزیت این روش این است که مخاطبان شما را از چک کردن منابع مختلف بینیاز میکند.
Content Curation سه پایه اصلی دارد:
- تجمیع یا گردآوری
جمعآوری یا گردآوری مطالب خوب، کاربردی و مفید از سایتهای مختلف و ارائه یک مطلب در سایتتان با ذکر منابع استفاده شده. این به مخاطب کمک میکند به جای خواندن مطالب یا اخبار در 10 منبع مختلف یا بیشتر فقط سایت شما را بخواند. چون بعد از مدتی متوجه میشود کیفیت مطالبی که شما گردآوری میکنید خوب است.
- اقتباس (Derivation)
دوبارهنویسی یا متناسب کردن محتوا با مخاطب فعلی. مثلا سادهسازی مطالب یک محتوا برای مخاطب سایت خودتان. یا وقتی چند کتاب یا منبع را میخوانید و از قسمتهای مختلف آن یا برداشت خودمان از آن مطالب، یک مطلب جدید آماده میکنید.
- ترکیب (MashUp)
در این نوع محتوا، چند نوع فرمت را با یکدیگر ترکیب میکنیم. برای مثال عکسی از وب دانلود میکنید و متن (سخن شخص معروف یا شعر و …) مرتبط، روی آن تایپ میکنید. سلیقه انتخاب عکس و محتوا در تولید این نوع محتوا مهم است. ویدئوهایی که دانلود و زیرنویس فارسی میگذاریم و در سایت خود از آن استفاده میکنیم نوع دیگری از این نوع محتوا است.
طبق عکس فوق، یک محتوا میتواند یکی از حالتها یا دو یا هر 3 را در خود داشته باشد. هر چه به سمت ترکیب پیش برویم به سمت Production هم نزدیک میشویم.
تولید محتوا (Content Production)
بعد از مرحله Curation، شما حالا یک جامعه مخاطبانی دارید که وبسایت شما را دنبال میکنند. به شما فیدبک میدهند، مشخص است به چه چیزی و چه موضوعی علاقه مندند و نیازهایشان چیست. حالا در پاسخ به نیازهای محتوایی کاربران، محتوای دست اول و منحصر به فرد تولید میکنید.
محتوا نباید چیزی باشد که من دلم میخواد داشته باشم یا در آن در نتایج سرپ (Serp) بالا باشم، باید محتوایی آماده کنیم در جهت رفع نیاز مشتریان و با کلماتی که آنها سرچ میکنند در نتایج جلو چشم مخاطب ظاهر شویم.
طبق تعریف بازاریابی محتوایی، ما سعی میکنیم احتیاجات مشتریان خود را یافته و آن را برطرف کنیم.
تولید محتوا توسط کاربران (Content Creation)
اگر محتوای مرحله قبل بر اساس بازخوردها و نیاز مخاطب تولید شده باشد، وارد مرحلهای میشوید که مخاطبان برای شما محتوا تولید میکنند و شما را به دیگران معرفی میکنند. کسانی که به برند شما علاقهمندند و بدون چشمداشت از محصولات و خدماتتان تعریف میکنند.
جمعبندی چرخۀ محتوا
حواستان باشد که اگر برند هستید یا برای برندی تولید محتوا میکنید این روش چرخه محتوا به درد شما نمیخورد. شما باید از همان ابتدا به سراغ یک تیم قوی و خلاق برای تولید محتوای منحصربهفرد که یونیک و خاص هست بروید. مدل فعلی (چرخه محتوا) که توضیح دادیم برای کسبوکارهای کوچک و نوپا است یا کسبوکاری که در فضای آفلاین بوده و الان تصمیم گرفته به آنلاین مهاجرت کند. چون در ابتدا توان هزینههای بالای تشکیل تیم محتوا را برای تولید محتوای خاص و تخصصی را ندارد و کارفرما دنبال روشهای زودبازده است.
ممنون از مطالب مفیدت
خواهش میکنم ❤
مطالب سایتتون عالیه. ممنون از پستهای خوبی که به اشتراک میزای
ممنونم عهدیهجان. لطف داری❤
مرسی از اینکه اطلاعاتتون رو سخاوتمندانه در اختیار بقیه قرار میدید
قربانت یاسمینجان❤
سلام عزیزم
چقدر محتواهای سایتت را دوست دارم. میتوانم بگویم در زمره ی محتواهاییست که بارها باید آن را بخوانم واز دوباره خوانی هایش یاد بگیرم.
لذت بردم. دست مریزاد
ممنونم نداجان. محبت داری ❤️
فریبا جان خیلی کامل و مفید توضیح دادی. ممنونم ازت. استفاده کردم. از جمله مطالبی بود که چند سال پیش دوست داشتم راجعش بهش بخونم و الام به لطف تو خوندم. مرسی
مرسی عزیزم چشام قلبی شد از خوندن پیامت 😍😍😍
مطلب به زبان ساده و روان نوشته بود. مرسی فریبا جان.
اوایل وقتی یکی میگفت تولیدمحتوا فکر میکردم یه کار عجیبی هست که بهش میگن تولید محتوا😂 وقتی یادم میاد خندم میگیره به این گیجیم😂
خود منم همینطور بودم اوایل. فکر میکردم همه چی زاییده ذهن نویسندهاس و چقدر اون آدم کاربلده که خودش خلف میکنه محتوا رو. دمش گرم. بعدها فهمیدم روشهای مختلف وجود داره و صرفا همه خلق نمیشن.