ویژگیهای محتوای باکیفیت از دیدگاه گوگل
چه چیزی یک قطعه محتوا را باکیفیت میکند؟ چه چیزی محتوای باکیفیت را از محتوای کمکیفیت متفاوت میکند؟
این مقاله سعی خواهد کرد به این سوالات پاسخ دهد و به شما کمک کند محتوای عالی برای مقالات و پستهای وبلاگ خود بنویسید.
اینترنت مکانی بسیار رقابتی است و به همین دلیل، دسترسی به محتوای باکیفیت دشوار است. این روزها مردم با اطلاعات از همۀ منابع بمباران میشوند. روزنامهها، مجلات، وبسایتها، برنامهها، تلویزیون، رسانههای اجتماعی و … .
جای تعجب نیست که بسیاری از مردم در تصمیمگیری برای گذراندن وقت خود بسیار گزینشی شدهاند. بنابراین، کسبوکار شما نیاز به ایجاد محتوایی دارد که در این جمع برجسته باشد و خوانندگان بیشتری را جذب کند.
محتوای باکیفیت میتواند به شما در دستیابی به ترافیک وب، تقویت سئو و تثبیت اعتبار برندتان کمک کند. اگر میپرسید چه چیزی محتوای باکیفیت بالا را اینقدر قدرتمند میکند، عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند. در اینجا ما ویژگیهای مهم را ذکر میکنیم اما قبل از آن یک تعریفی از محتوا داشته باشیم:
محتوا پادشاه است
میدانم که از شنیدن این جمله خسته شدهاید.
“محتوا پادشاه است” (Content is king)، یکی از اصلیترین کلیشههای بازاریابیوب در زمان ما است. اما واقعا به چه معناست؟ چه چیزی محتوا را عالی میکند و به هر حال «محتوا» دقیقاً چیست؟
تعریف من این است: “محتوا” در واقع فقط اطلاعات است. واقعاً به همین سادگی!
وقتی محتوا تولید میکنید، اطلاعاتی را در سایت خود قرار میدهید. بخشی از آن برای آموزش است، بخشی از آن برای متقاعد کردن است، برخی از آن برای سرگرمی در نظر گرفته شده است. و محتوای عالی اطلاعاتی است که در آموزش، متقاعد کردن یا سرگرم کردن بازدیدکنندگان شما موفق باشد و در عین حال به شما در دستیابی به اهداف تجاریتان کمک کند.
وقتی محتوایی داریم که در گوگل Rank نمیگیرد میتواند 2دلیل عمده داشته باشد:
- محتوا متناسب باIntent کاربر کیفیت لازم را ندارد.
- محتوا در مقایسه با رقبای دیگر، از جانب کاربر توجه کمتری شده و آتوریتی (Authority) پایینتری دارد.
ویژگیهای محتوای خوب
متناسب با سرچ کاربر باشد
محتوا باید ارتباط (Relevency) لازم را داشته باشد. یعنی ارتباط معنایی موثر با کوئری (Query) که کاربر سرچ میکند.
ارتباط در محتوا به این موضوع اشاره دارد که چگونه مخاطب هدف شما، باور دارد که محتوای شما به نگرانیهای او میپردازد، شکافهای اطلاعاتی را پر میکند یا خواستۀ او را برآورده میکند.
اگر محتوا به مخاطب شما مرتبط نباشد، باعث ترافیک (Traffic) یا تبدیل (Conversion) نمیشود.
علاوه بر این، افزودن تصاویر مرتبط و سایر گرافیکهایی که از محتوای شما پشتیبانی میکنند، به جذب خوانندگان و بینندگان بیشتر کمک میکند.
از نظر فکری جذاب باشد
مخاطبان، علاقهمند به محتوایی هستند که دانش را منتقل میکند، دیدگاههای تازهای ارائه میدهد و نظرات موجود را به نحو مطلوب تغییر میدهد. به طور خلاصه، گوگل میخواهد که محتوای شما چنین تأثیری روی کاربرانش داشته باشد. با این حال، اولویتبندی کاربر و تجربه آنها باید تمرکز اصلی شما باشد.
از نظر احساسی طنینانداز باشد
یکی از با ارزشترین مهارتها برای بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا، توانایی ایجاد ارتباط عاطفی با خوانندگان از طریق محتوا است.
بسیاری از آنها میدانند که چگونه به خوانندگان خود توصیه یا ایدههای عالی ارائه دهند. اما تعداد بسیار کمی از آنها میدانند که چگونه با مخاطبان خود ارتباط عاطفی برقرار کنند و آنها را به خواندن مطالب خود ترغیب کنند. احساسات بخش مهمی از زندگی ما هستند.
اگر مخاطبان عام شما در حین خواندن محتوای شما تجربه مثبتی داشته باشند، برند شما را به خاطر خواهند آورد. این تجربه میتواند حلال یک مشکل باشد. کسب دانش جدید، احساس تعلق یا هر تعدادی از احساسات دیگر. اگر میخواهید محتوایی را به اشتراک بگذارید که افراد را از نظر احساسی تحریک کند، باید چیزهایی بسازید که واقعاً با آنها ارتباط برقرار کند.
تکراری نباشد
محتوا باید منحصر به فرد باشد. حرف تازه ای نسبت به کسانی که در این حوزه تولید محتوا میکنند، بزند.
قابل استفاده باشد
محتوای عالی نیز باید قابل استفاده باشد، به عبارت دیگر، مصرف اطلاعات شما برای مردم باید آسان باشد.
باید وبسایتی داشته باشید که طراحی خوبی داشته باشد. اگر استفاده از محتوا آسان نباشد، مردم شما را انتخاب نخواهند کرد، بنابراین آزمایش کاربر و بازخورد او را جدی بگیرید. اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما سرعت خوبی دارد، در چندین مرورگر و دستگاه مختلف (موبایل، تبلت و …) کار میکند و تجربه خوب برای کاربر بههمراه دارد.
خوانایی لازم را داشته باشد
این ویژگی شامل طراحی خوب و نوشتن خوب است. از منظر طراحی و ساختار، محتوای قابل خواندن، برای چشم آسان است. عوامل خوانایی محتوا مانند:
- اندازه فونت
- رنگ متن و پسزمینه
- لیستها: کاربران لیستها را دوست دارند، به این دلیل که خوانایی مقاله را بالا میبرد.
- فهرستها، سرفصلها و زیرعنوانها
استفاده از هدینگها H1، H2 و H3 و …: برای ساختاربندی و خوانایی بیشتر مقاله. طوریکه کاربر زودتر بخش موردنظر خود را پیدا کند، یکنواختی ساختار محتوا کمتر شود و کاربر را کمتر خسته کند.
- استفاده از علایم نگارشی
- محتوا به شکل صحیح، بدون غلط املایی، با رعایت علائم نگارشی
- استفاده از جملات کوتاه
- نداشتن پاراگراف طولانی
- استفاده از تصاویر
هنگامی که محتوا ایجاد میکنید، هیچ چیز مهمتر از آسانکردن درک آن نیست، که عمدتا به خوانایی محتوا بستگی دارد.
قابل فهم باشد
محتوا قابل فهم باشد. از کلمات و عبارات عجیب، غریب و استعاری استفاده نکنید که فهم آن برای کاربر سخت باشد و کاربر نتواند با محتوا ارتباط بگیرد. وقتی ارتباط با محتوا برقرار نشود کاربر کلید Back را میزند و به صفحه SERP برمیگردد که این برای سایت یک سیگنال منفی هست.
مطابق با اهداف بازاریابی باشد
دعوت به اقدام داشته باشد:
- پرکردن فرم
- نظر دادن
- عضویت در خبرنامه
- خرید محصول
- دادن ایمیل
- درخواست دموی محصول
قابل دسترسی باشد
دسترسی به محتوا برای کروالر گوگل و همینطور کاربر از طریق منوها (navigation)
به 4 مورد برای دسترسپذیری محتوا توجه کنید: (NISB)
اگر کسی از وجود محتوای وبسایت شما اطلاعی نداشته باشد، کاملا بیارزش است. بنابراین آن استادانی که به شما میگویند سئو را فراموش کنید و فقط روی عظمت محتوا تمرکز کنید؛ آنها دروغ میگویند. سئوی خوب بخشی از چیزی است که محتوای شما را عالی میکند.
در واقع، محتوای شما باید حداقل از دو طریق قابل یافتن باشد:
- از داخل سایت: اگر شخصی در حال گشتوگذار در سایت شما است، باید بتواند جدیدترین و بهترین مطلب شما را پیدا کند.
- از خارج از سایت: افرادی که حتی شما یا وبسایت شما را نمیشناسند باید بتوانند محتوای شما را از طریق جستجوی گوگل پیدا کنند.
بهترین راه برای دستیابی به این ویژگی، تراز کردن محتوای خود با یک کلمه کلیدی بسیار مرتبط است. سپس محتوای خود را برای آن کلمه کلیدی بهینه کنید.
در مورد افرادی که در حال حاضر در سایت شما هستند، چند نکته برای کشف کردن محتوای شما وجود دارد:
معماری اطلاعات خود را بهینه کنید
وقتی تکتک محتواها در یک سایت، به خوبی سازماندهی شده و مرتب شوند، پیدا کردن آنها آسانتر است.
نقشه سایت داشته باشید که به بازدیدکنندگان یک دید کلی از سازمان شما بدهد. این عناصر طراحی، نمایان شدن سایر قطعات محتوای مرتبط شما را افزایش میدهند و به بازدیدکنندگان امکان میدهند تا در سلسله مراتب محتوا به یک سطح بالا یا پایین بروند.
قابلیت ترند شدن داشته باشد
محتوا باید اگر ظرفیتش بود قابلیت ترند شدن را داشته باشد. یعنی همسو با ترند روز باشد. +
قبل از شروع نوشتن محتوای بعدی خود، مطمئن شوید که میدانید مردم به دنبال چه چیزی هستند. اگر نمیدانید مردم به دنبال چه هستند، چگونه میتوانید بفهمید که محتوای شما با نیازهای آنها مرتبط است؟
استفاده از Google Keyword Planner یا ابزار تحقیق کلمات کلیدی دیگر را در نظر بگیرید تا مشخص کنید که مردم چه چیزی را جستجو میکنند. این کلمات کلیدی مرسوم را در محتوای خود لمس کنید. افزودن کلمات کلیدی مرتبط به محتوا، همچنین میتواند به رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کند.
قابلیت به روزرسانی داشته باشد
قابلیت به روزرسانی محتوا چند مدل دارد:
کامنتگذاری: محتوا با کاربر ارتباط بگیرد. کاربر را درگیر کند که کامنت بگذارد. انتقاد کند، پیشنهاد بدهد و … .
مطالب مرتبط: مقالات یا محصولات مرتبط در پایان محتوا برای ارتباط بیشتر مخاطب با آنها وجود داشته باشد.
تغییر محتوا: محتوا ظرفیت آن را داشته باشد که در صورت نیاز پاراگرافی به آن اضافه یا کم کنید.
قابلیت انتشار داشته باشد
محتوا تا جای ممکن ظرفیت و قابلیتهای لازم برای اینکه در شبکههای اجتماعی توسط افراد share شود را داشته باشد.
- یک. محتوا لینک کوتاه داشته باشد.
- آیکن شبکههای اجتماعی برای share در دسترس باشد.
- Open graph داشته باشد.
وقتی مردم محتوای واقعا عالی پیدا میکنند، میخواهند آن را بخوانند و در شبکههای اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند.
انسجام داشته باشد
- لینکسازی داخلی صحیح
- تگگذاری صحیح
- دستهبندی درست
به یادماندنی باشد
محتوای خود را به یاد ماندنیتر کنید. با طرح سوال، و یا با ایجاد محتوای مخالف
قابل اجرا باشد
به عنوان یک کسب و کار، یکی از دلایلی که شما در حال تولید محتوا هستید، این است که خود را به عنوان یک مرجع قرار دهید. اگر بتوانید در مواقعی که به کمک شما نیاز دارند به افراد کمک کنید، از تخصص شما تشکر و در آینده بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد و احتمال بازگشت به سایت شما بیشتر خواهد بود.
اگر در مورد محتوای اطلاعاتی صحبت میکنیم (نوعی که با استفاده از جستجوهای اطلاعاتی پیدا میکنید)، مفیدترین محتوا محتوای عملی است. این بدان معناست که مردم آن را میخوانند و فکر میکنند: «هی! من می توانستم این کار را انجام دهم! در واقع، همین الان این کار را انجام خواهم داد.»
محتوای عملی به افراد چیزی می دهد که بر اساس آن عمل کنند.
قابل گزارش باشد
گفتم محتوای عالی به شما کمک می کند تا به اهداف تجاری خود برسید؟ خوب، شما نمی توانید بدانید که آیا محتوا این کار را انجام می دهد، مگر اینکه مطمئن شوید که قابل گزارش است.
هر بار که محتوایی تولید میکنید، هدفی را در ذهن داشته باشید. بیشتر اوقات شما اهداف متعدد و همپوشانی خواهید داشت. گزارشپذیری را در محتوای خود بگنجانید تا بتوانید تشخیص دهید که آیا آن اهداف را برآورده میکند، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- ترافیک: سادهترین معیار برای ردیابی. معمولاً به خودی خود فوقالعاده ارزشمند نیست – مهم این است که با آن ترافیک چه میکنید.
- تعامل: ما به تعدادی از معیارهای تعامل از جمله اشتراکگذاریهای اجتماعی، تعداد نظرات، زمان روی صفحه را بررسی میکنیم.
محتوای طولانیتر، میانگین زمان حضور کاربر در سایت را افزایش میدهد. ما میخواهیم بازدیدکنندگان سایت واقعاً به از محتوای سایت استفاده کنند.
- تبدیل: ردیابیتبدیل مشکلتر از ردیابیترافیک است، اما به دردسرش میارزد، بنابراین بدانید چه نوع محتوایی به شما کمک میکند تا منجر به فروش و نه فقط بازدید از صفحه شوید.
به دو دلیل از شما میخواهم که محتوای خود را گزارشپذیر کنید:
- اگر محتوای شما قابل گزارش نیست، نمیدانید عالی است یا نه. دلیل اصلی حضور شما این است که یاد بگیرید چگونه محتوای عالی بسازید.
- محتوای عالی، محتوای عالیتری ایجاد میکند. این بخشی است که شما از بهترین بازدیدها و مزخرفترین موارد بدون بازدید خود یاد میگیرید. گزارش در مورد محتوای شما تکرار موفقیتهای شما و جلوگیری از شکستهای آینده را آسانتر میکند.
سخن پایانی
اینها ویژگیهایی هستند که محتوای عالی ایجاد میکنند. امیدوارم این مقاله را که خواندنی، به یادماندنی، عملی، و … بود به شما هم در نوشتن مقالههایتان کمک کند، اگر چنین است، آیا آن را به اشتراک نمیگذارید؟
چقدر موارد زیادی رو باید رعایت کنیم؟
کلا که اول راهیم چند تا مورد هم رعایت کنیم بعد بیشتر یاد میگیریم
ممنون ولی خیلی کامل گفتی
فریبا جان ممنونم از مطلب خوبت.
کاش بتونی برلی قسمت گزارش دادن یک ویدئیو هم درست کنی