چرا باید کتاب برنامۀ محتوایی یک ساعته را بخوانیم؟
این روزها کتاب برنامۀ محتوای یکساعته به چاپ دوم رسیده است. نمیدانم چرا؛ ولی وقتی خبرهای اینچنینی را میبینم ذوق میکنم. شاید به خاطر علاقهام به کتاب باشد که موفقیتش مرا خوشحال میکند.
اولین بار که عنوان کتاب را دیدم، کلمه “یکساعته” نظرم را جلب کرد. احتمالا چون اکثر ما دنبال راههای میانبر هستیم که یک روزه یا یک شبه، ره صدساله برویم چنین عنوانی ما رو به سمت کتاب میکشاند.
معرفی کتاب برنامۀ محتوایی یکساعته
برای اینکه شما را در همین ابتدا با هدف این کتاب آشنا کنم، برویم و جملات پشت جلد کتاب را بخوانیم:
برنامه محتوایی یکساعته شما را با «استراتژی محتوای» اثربخش برای وبلاگ آشنا میسازد. این کتاب کمک خواهد کرد انواع محتوا را به سادگی تولید کنید. به عبارت دقیقتر، در شصت دقیقه، به اندازۀ یک سال ایدۀ محتوایی با ترافیک زیاد تولید خواهید کرد. برنامه محتوایی یکساعته به خوانندۀ خود مسیری روشن و نویدبخش برای دستیابی به اهداف دلخواهش را نشان میدهد. شما میتوانید زمینههایی را که مخاطب بیشتر میپسندد، کشف کنید تا در مسیر درست قدم بردارید، برند خود را بسازید و در نهایت، از رشد وبلاگ و کسبوکار خود پشتیبانی کنید.
توضیح چند کلیدواژه مهم از آنچه خواندیم:
برنامه محتوایی چیست؟
یک برنامه محتوایی یا تقویم محتوایی متشکل از کلیه داراییهای بازاریابی و فعالیتهای جمع آوری داده مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تعیین شده در استراتژی بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ است. کلیه فعالیتها از جستجوهای SEO تا بررسی میزان تعامل مخاطبان تا نوشتن پست بلاگ یا سوشال مدیا در یک برنامه محتوایی قرار میگیرند.
اگر در گوگل تقویم محتوا یا برنامه محتوا را جستوجو کنید احتمالا به قالبها و فایلهای آمادهای میرسید که آنها را دانلود میکنید. ولی چیزی که از این تقویم مهمتر است ایدههای محتوایی شماست، و اینکه چطور برنامه بنویسید. این کتاب راهنمای شما در چنین مسیری است.
این نقل قول یادتان هست:
«اگر به شخصی ماهی بدهید، فقط یک روز به او غذا دادهاید؛ اما اگر روش ماهیگیری را به او یاد بدهید، تا آخر عمرش او را تامین کردهاید»؟
به جای آموزش نحوۀ پرکردن فرم یا تقویم، که بسیار هم جذاب است، قرار است روش تولید محتوای خودتان را بیاموزید.
استراتژی محتوا چیست؟
دمیان فارنورث، استراتژی محتوا را اینگونه تعریف میکند: استراتژی محتوا، برنامهای برای جذب مخاطب از طریق انتشار، حفظ و گسترش محتوای مستمر و منظم است. هدف، فراهم آوردن اسباب آموزش و یا تفریح است و تلاش برای تبدیل غریبه به طرفدار و طرفدار به مشتری است.
به چه محتوایی اثربخش میگوییم؟
ابتدا اثربخشی را تعریف کنیم تا بعد به سراغ محتوای اثربخش برویم. موافقید؟
اثربخشی با توجه به میزان همسو بودن فعالیتها با هدفهای تعیینشده سنجیده میشود. بنابراین افزایش اثربخشی به این معناست که فعالیتهای ما، بیش از گذشته با هدفهایمان همسو شده است.
چه در زندگی شخصی و چه سازمانی، اثربخشی زمانی معنا و مفهوم پیدا میکند که مأموریت، چشم انداز و اهداف تعریف شده باشند.
محتوا باید چیزی فراتر از خوب باشد: باید متقاعد کننده، رضایت بخش، راحت و کارآمد باشد. باید علاوه بر ساختار، کیفیت و ارائه خوب به اهداف مطلوب خود نائل آمده و مخاطب را به کنش های تعریف شده از سوی استراتژیست محتوا وادارد.
حالا بیایید سری به کتاب بزنیم و بخشی از فصل ششم کتاب را مرور کنیم:
ایدههای محتوایی برای تبلیغ محصول و ارائه خدمات
در این فصل ابتدا مخاطبان شما را به پنج دسته تقسیم میکند، بعد از این کار به راحتی به تولید محتوا درباره محصولات و خدمات خود خواهید پرداخت.
گروه اول: مخاطب از مشکلی که محصول یا خدمات شما برطرف میکند، هیچ درکی ندارند.
نوع محتوای لازم برای این گروه: محتوای شما باید توجهها را به مشکل موجود جلب کند. نشان دادن درد، مفیدتر از بیان کردن مزایاست. مشکلات و درد مخاطب را به طور کامل تشریح کنید.
نمونهای از انواع پستهای مناسب برای این گروه:
… نکته دربارۀ … که از آن بیخبر بودید.
مثال: 12 نکته دربارۀ بیماری قلبی که از آن بیخبر بودید. 10 نکته درمورد کار در خانه که نمیدانستید.
چرا باید … را متوقف کنید.
مثال: چرا باید فرستادن خبرنامه دربارۀ پست بلاگی را متوقف کنید. چرا باید نوشتن دربارل فرزندانتان را متوقف کنید.
و در ادامه راهحلها و مثالهای بیشتر.
این بخش از کتاب را نوشتم تا تاکید کنم کتاب برنامۀ محتوای یکساعته، یک کتاب کاربردی و عملیاتی است. به نظر من این کتاب، بازاریابی محتوایی را هم بیان میکند. دادن ایده، شناخت مخاطب، گروهبندی مخاطبین و نوشتن محتوای مورد نیاز هر مخاطب شما را به اهداف شخصی و کسبوکارتان نزدیک میکند که به نظرم این نکته بسیار مهمی است.
فهرست مطالب کتاب:
بخش 1. جیپیاسِ محتوای شما: چگونه باید برای موفقیت محتوا آماده شد
- فصل اول: زمین بازی محتوای خود را تعریف کنید
- فصل دوم: دوست خیالی خواننده را پیدا کنید
- فصل سوم: محتوای خود را مهرۀ اصلی سیر پیشرفت خواننده بدانید
- فصل چهارم: برند و محتوای خود را در فضای آنلاین قرار دهید
بخش 2. برنامل محتوای یکساعته
بخش 3. رسیدن به ایدههای محتوایی
- فصل پنجم: نحوۀ تولید محتوا برای موضوعات مربوط به اهداف بلاگ شما
- فصل ششم: ایدههای محتوایی برای تبلیغ محصول و ارائۀ خدمات
- فصل هفتم: هدف و محتوا، نحوهٔ راهاندازی کسبوکار موفق
- فصل هشتم: انواع پست برای ایدههای محتوایی شما
بخش 4. بستۀ عالی محتوا
- فصل نهم: تزریق صدای قدرتمند برند به محتوا
- فصل دهم: بهترین قالب محتوا چیست:
- فصل یازدهم: چگونه پستهای بلاگی هوشمندانه تولید کنیم که خوانندگان را به صندلیشان میخکوب کند
بخش 5. راههای تبلیغ محتوا
- فصل دوازدهم: پنج مسیر متفاوت تبلیغات
بخش 6. چگونه میتوانید جریان کاری تقویم محتوای خود را مدیریت کنید
- فصل سیزدهم: بایدها و نبایدهای تقویم محتوا
- فصل چهاردهم: ابزار مدیریت جریان کاری تقویم محتوا
برنامه محتوایی یک ساعته
نویسنده: میرا کتهند
مترجم: سروش صیادی – امین پورحسن
انتشارات: برآیند
قطع: وزیری
تعداد صفحات: 112
چاپ اول: بهار 1400
چاپ دوم: زمستان 1401
خرید از کتابمارکت یا طاقچه
سخن پایانی
نمیدانم با نوشتن این پست، توانستم حق مطلب را درمورد کتاب ادا کنم یا نه؟
به نظر خودم رسید که گفتن چند تعریف و کلیدواژه مثل برنامۀمحتوایی، استراتژی محتوا و محتوای اثربخش به درک اینکه کتاب قرار است چه بگوید کمک میکند. در مسیر محتوا و بلاگنویسی این عبارتها کاربرد زیادی دارد و دانستن مفهوم آنها مهم است. فهرست کتاب هم گویای بقیه ماجراست. من تابستان 1400 کتاب را از کتاب مارکت خریدم و در کنار بقیه کتابهای محتوا و بازاریابی محتوایی نکات کاربردیاش به من کمک کرده است.
اگر شما هم کتاب را خواندهاید نظرتان را برایم در بخش دیدگاهها بنویسید. دیدگاههای متفاوتی ممکن است درمورد هر کتابی بیان شود و همین نظرات و نکات کاربردی به دوستان دیگر در انتخاب این کتاب کمک خواهد کرد.
سلام ممنون بابت معرفی کتاب
خواهش میکنم، امیدوارم تهیه کنید و براتون مفید باشه
عالللی 😂
داشتم پست ادبیات تبلیغ رو ازت میخوندم، عنوان این کتاب هم منو جذب کرد. امیدوارم بتونم بخونمش. حس میکنم خیلی برام نیازه.
بسیار عالی و ممنونم از معرفی🙏
قربانت. مرسی از خودت که به این کتاب هم سر زدی. بخونش. من دارمش کتاب خوبیه❤👌
بنظرم یه مقدار مطالبش تکرار کتابهای خوب دیگه است
تمایز کتاب رو با بقیه متوجه نشدم