خلاصۀ وبینار سئو، آنچه که هست، آنچه که نیست

وبیناری که می‌خواهم در مورد آن بنویسم، به نظر خودم یکی از آموزش‌ها و ویدئوهای مهم آقای طالبی در مورد سئو است.

وبینار «سئو، آنچه که هست، آنچه که نیست»، خیلی ساده، بدون اینکه وارد مسائل تکنیکی شود، به ما دربارۀ سئو در یک سایت کوچک، در یک کسب و کار آنلاین کوچک و متوسط که در ابتدای راه است چه فرآیندهایی را باید مورد توجه قرار دهد و چه نکاتی را رعایت کند، می‌گوید.

در این ویدئو آموزشی به یک سری تعاریف، مفاهیم، کلیدواژه‌ها و منابع خوب اشاره می‌شود که من قرار است آن‌ها را برایتان بگویم. برای کسی که قرار است سئو را شروع کند و هنوز هیچ دیدی از سئو و مفاهیم آن ندارد این ویدئو را به شدت پیشنهاد می‌کنم. دلیل این انتخاب، تصویر جامع و مسیر راهی هست که عادل طالبی از سئو پیش پای ما می‌گذارد.

در انتها هم، انواع مدل‌های پیاده‌سازی سئو همراه تصاویر آن، در مسیر یادگیری به ما کمک زیادی خواهد کرد.

سئو، آنچه که هست، آنچه که نیست

بیایید در همین ابتدا تعریفی از سئو بخوانیم:

تعریف سئو:

SEO مخفف بهینه‌سازی موتور جستجو است (Search engine optimization) که مجموعه ای از اقدامات طراحی شده برای بهبود ظاهر و موقعیت صفحات وب در نتایج جستجوی ارگانیک است. +

?What Is SEO
SEO stands for search engine optimization, which is a set of practices designed to improve the appearance and positioning of web pages in organic search results. Because organic search is the most prominent way for people to discover and access online content, a good SEO strategy is essential for improving the quality and quantity of traffic to your website

معنی کلمه practice
ترجمه Practice و توضیحاتی درمورد آن

به واژه Practise (اسم) و Practice (فعل)، و معنی آن توجه کنید: به معنای تمرین، ورزش و عمل

  • انجام (یک فعالیت) یا تمرین (یک مهارت) به طور مکرر یا منظم به منظور کسب، بهبود یا حفظ مهارت در آن.
  • انجام (یک فعالیت، روش یا سفارش خاص) به طور معمول یا منظم

این واژه هنرمندانه و هوشمندانه در این تعریف به کار برده شده، سئو دقیقا فرایندی است که نیاز به تمرین و تکرار و دارد. متوقف نمی‌شود و با یک نظمی در کسب‌وکار پیش می‌رود تا به بهبود آن کمک کند.

واژه بعدی مهم در این تعریف: Search engine است. برای اینکه بدانیم سئو چیست، ابتدا باید بدانیم Search engine چیست؟ پس این واژه را سرچ می‌کنیم:

در نتایج جست‌وجو به سایت Mangools می‌رسیم. این سایت برای سئوکارها بسیار کاربردی هست به خاطر ابزارهایی مثل Kwfinder (ابزار مهم برای کیورد ریسرچ) و 4ابزار دیگر آن.

?What is a search engine
A search engine is an online tool that is designed to search for websites on the internet based on the user’s search query

موتور جست‌وجو چیست؟

موتور جست‌وجو یک ابزار آنلاین است که برای جست‌وجوی وب‌سایت‌ها در اینترنت بر اساس پرس‌و‌جوی (query) جستجوی کاربر طراحی شده است. درواقع وقتی کاربر کوئری یا کی‌ورد خودش را سرچ می‌کند، موتور جست‌وجو در دیتابیس می‌گردد و مرتبط‌ترین پاسخ را به کاربر نمایش می‌دهد.

موتور جست‌وجوهای مختلفی داریم مثل: گوگل، بینگ، یاهو
اما به نظر شما دیجی‌کالا search engine است؟ آپارات، دیوار، یوتیوب و اینستاگرام و ترب، ایمالز و … چطور؟


طبق تعریفی که در بالا از موتور جست‌وجو خواندیم این موارد هم search engine هستند. موتور جست‌وجوی اختصاصی، برای تعدادی از مخاطبان که هدف خاص دارند. مثلا یوتیوب برای جست‌وجوی ویدئو.

پس در واقع دو نوع موتور جست‌وجو داریم: عام، خاص

موتور جست و جوی جایگزین گوگل
انواع موتور جست‌وجوی عام

اما در تعریف سئو، منظور از موتور جست‌وجو، موتور جست‌وجوی عام است. چون به واژه ارگانیک اشاره شده و ترافیک وبسایت. آپارت و دیوار و … تماس ایجاد می‌کنند و در واقع Social media optimization هستند.

بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی (SMO): استفاده از تعدادی رسانه‌ و جوامع برای ایجاد تبلیغات با هدف افزایش آگاهی از یک محصول، نام تجاری خدمات یا رویداد است.

تعریف سئو از نظر عادل طالبی

مجموعه کارهایی که در سایت و یا بیرون سایت با این هدف انجام می‌دهیم که:

صفحات سایت ما، در نتایج نمایش داده شده در موتورهای جست‌وجو برای کلمات کلیدی انتخاب شده و هدف ما، در رتبه‌های بهتری نمایش داده شوند. طبق این تعریف، اولا سئو یک یا دوکار نیست، مجموعه‌ای از کارهاست. دوما، این کارها باید هم در سایت خودمان، هم در بیرون از سایت (سایت‌های دیگر، بجز سوشال مدیاهایمان) انجام شود.

کارهای داخل سایت: محتوای خوب، عکس‌های خوب، UI و UX خوب، توجه به URL، سرعت سایت، ریسپانسیو بودن، درواقع انجام کارهایی که سایت بتواند مخاطب را راضی نگه دارد و مجدد به سایت ما برگردد.

کارهای خارج از سایت:

  1. شبکه‌های اجتماعی
  2. رپورتاژ، بک‌لینک، پست مهمان، کامنت گذاشتن زیر پست دیگران، خرید لینک و …

آیا سئو برای کسب‌وکار من لازم است؟

قبل از جواب دادن به این سوال بهتر است چند موضوع مهم برای سئو را بدانیم:

  • سئو یک بحث کاملا فنی و تکنیکال دارد
  • تخصص می‌خواهد
  • موضوعی بسیار بسیار زمان‌بر است
  • هزینه دارد

در اینجا در پاسخ به سوال بالا، دونوع تحلیل را بررسی می‌کنیم:

  • تحلیل رفتار مصرف‌کننده
  • تحلیل بازدهی

با توجه به اینکه شرایط هر کسب‌وکار، اهداف و بودجه آن متفاوت است. باید با توجه به شرایط تصمیم بگیریم.

تحلیل رفتار مصرف‌کننده:

در کسب‌وکارها 3 نوع مشتری داریم:

1- Customer: کسی است که مشتری بوده و هست. یک‌بار از ما خریده یا از خدمات ما استفاده کرده و رضایت داشته است. اگر مجدد هم قصد خرید داشته باشد از ما می‌خرد. در فاصلۀ بین خرید قبلی تا بعدی، ما مشتری را فراموش نکردیم، سوالی داشته، خوب جواب دادیم، هرازچندگاهی یادآوری‌هایی داشتیم و در واقع مشتری رو در این مدت حفظ کردیم.

نکته‌ای که درمورد این کسب‌وکارها مهم است اینکه بیشتر از اینکه انرژی را روی SEO بگذارند، باید روی CRM تمرکز کنند.

2- Potencial Customer

در حوزه‌ای کار می‌کنیم که مشتریان ما حق انتخاب دارند. نیاز و خواسته وجود دارد، و مشتری توان پرداخت را هم دارد، و انتخاب‌هایی بیشتر از یک مورد، در اختیارش است.

  • در این شرایط کوئری داریم و کاربر برای خرید جست‌وجو می‌کند. مثلا خرید ماوس، لپ‌تاپ و …
  • برای خرید خودکار خوب، از دوستان نزدیک پرس‌وجو می‌کند
  • برای خرید شیرآلات علاوه بر سرچ ممکن است با چند نفر تماس بگیرد
  • برای خرید موتور برق، با احتمال بسیار بالا در مورد چنین محصولی سرچ می‌کند

با توجه به نوع مخاطب پرس‌وجوی مختلف انجام می‌شود. تلفن، گوگل، اینستاگرام یا آپارات و …

3- Cold Customer

یک سری محصول داریم که Cold costomer دارند. این عبارت، یک عبارت عام است و در جاهای مختلف معانی خاصی دارد. در این نوع دسته‌بندی مشتری، منظور از Cold Customer، محصولاتی است که از قبل تصمیم به خریدشان ایجاد نمی‌شود. معمولا تصمیم به خرید با تحریک احساسات گرفته می‌شود. برای مثال خرید شال برای خانم‌ها

کی این محصول را احتمالا خریداری می‌کنیم: وقتی در زمان مناسب، محصول مناسب و با شرایط مناسب (قیمت، رنگ، کیفیت و …) در برابر دیدگان فرد مناسب (پول همراهش است و زمان برای خرید دارد).

ممکن است این نوع خرید در اینستاگرام یا سرچ در گوگل هم اتفاق بیفتد ولی اکثرا محصولات Cold Customer شرایط خریدشان آنچه در بالا ذکر کردیم، است.

  • در فضای آفلاین مثلا: کنار خیابان، با ویترین جذاب و ویترینی که به چشم مخاطب بیاید و …
  • در فضای آنلاین: تبلیغات بنری

پس با توجه به انواع محصول، خدمات و مشتری، به عنوان کارفرما تحلیل می‌کنم رفتار مصرف‌کننده چگونه است؟

تحلیل می‌کنم محصول من معمولا رفتار مصرف‌کننده‌اش چگونه است؟

در چه شرایطی تحریک به خرید می‌شود. اگر از نوع Cold Customer است، باید سعی کنم محصول را در معرض دید مخاطب قرار دهم. باید بازاریابی برون‌گرا یا Outbound Marketing کار کنم و احتمالا SEO پاسخ مناسبی برای من نیست.

ولی اگر محصول من از نوعی هست که در موتور جست‌وجو سرچ می‌شود، اینجاست که برای SEO هزینه می‌کنم و حتی گوگل ادز انجام می‌دهم. سئو اکثرا برای محصولات Potencial Customer است ولی اگر در مورد این نوع محصولات با تحلیل رفتار مصرف‌کننده به این نتیجه رسیدیم که مخاطب به‌جای گوگل در شبکه‌های اجتماعی سرچ می‌کند به جای SEO باید SMO انجام بدید.

من یه کارفرما هستم، نمی‌دانم واقعا مصرف‌کننده من سرچ ‌می‌کند یا نه. چطور متوجه رفتار مصرف‌کننده و برای سئو مطمئن شوم؟

جواب: تست می‌کنیم، سئو تست

سئو تست چیست؟

فرض کنید سالی 20 تا 30 میلیون خرج کردیم و سایت ما با 50 کلمه کلیدی رتبه خوب گرفته است. بعد متوجه می‌شویم این 50 کلمات مناسب نبوده‌اند و مردم آنها را سرچ نمی‌کنند. چطور می‌شود یک سال قبل این موضوع را فهمید؟

با تست گوگل ادز برای تعدادی از کلماتی که انتخاب کردیم. با توجه به اینکه تقریبا 70 درصد مردم روی ادز کلیک می‌کنند. این تست نشان می‌دهد با هر میزان سرچ، 100 یا 1000تا، مخاطبینی که با این کلمات وارد سایت شده‌اند، می‌خرند یا نه؟

پس اگر احتمال دادیم که Potencial Customer داریم، برای مجموعه‌ای از کلمات که در کی‌ورد ریسرچ بدست می‌آوریم، سئو تست می‌کنیم تا متوجه شویم بعد از اینکه بعد از یک‌سال هزینه و وقت روی SEO با این کلمات بالا آمدیم، کدام یک، بهتر است. سرچ می‌شوند؟ سرچ می‌شود، کلیک هم می‌شود؟ کلیک می‌شود، کانورت هم می‌شود؟ تماس می‌گیرند؟ خرید می‌کنند؟

اگر بله، تکلیف مشخص است و اگر خیر، نباید برای SEO هزینه کنیم، به سراغ روش‌های دیگر برویم یا کلماتمان را تغییر بدهیم.

تحلیل بازدهی

برای تحلیل بازدهی 3 نوع روش داریم:

  • زودبازده
  • بازدهی میان‌مدت
  • دیربازده

روش‌های زودبازده برای آوردن مخاطب به وب‌سایت:

  • گوگل ادز
  • پیامک
  • ایمیل
  • بنر
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات همسان

مزیت روش‌های زودبازده:

  • به محض اینکه کسب‌وکار راه انداختید‌، می‌توانید با آوردن بازدیدکننده به درآمد برسید.
  • در بازه زمانی 1دقیقه تا 3 ماه برای آوردن مخاطب یا مشتری زمان می‌برد
  • می‌توانید از مخاطب فیدبک بگیرید
  • تست محصول انجام دهید و خیلی سریع به ایرادات محصولتان پی ببرید
  • با مخاطب ارتباط بگیرید

ولی عیبشان هم این است که، اگر بودجه را قطع کنیم، ورودی هم قطع می‌شود.

روش‌های با بازدهی میان‌مدت:

روش‌هایی که بین 3 تا 9 ماه زمان می‌برند در این دسته قرار می‌گیرند. مثل سوشال مدیا

روش‌های دیربازده

SEO و بازاریابی درون‌گرا، بازاریابی محتوایی جز این دسته هستند. در این روش معمولا یک‌سال زمان می‌برد تا سیگنال‌های اولیه را بگیریم و گاها 3سال زمان می‌برد تا به سودآوری برسیم.

به نظر عادل طالبی: در کسب‌وکاری که با تحلیل رفتار مصرف‌کننده و با تحلیل بازدهی، اثبات شود که به سئو نیاز ندارد یا فعلا نیاز ندارد، باز هم سئو لازم است. چون باید روی برند شرکت و محصول کار کرد.

Branded keyword: هر درخواستی از طریق یک موتور جستجو است که شامل نام شرکت، کسب و کار یا نام تجاری شما است.

فرآنید سئو در قالب مدل‌های مختلف

قبل از اینکه درمورد انواع مدل‌های SEO صحبت کنیم، بگذارید تعریفی از مدل داشته باشیم:

مدل چیست؟

مدل، نمادی از واقعیت است که مهمترین ویژگی‌های دنیای واقعی را به صورتی ساده و کلی بیان می‌کند. مدل‌ها ابزارهای عملی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها به درکی از واقعیت البته نه کل آن، بلکه بخش مفید و قابل فهم آن دست یافت. مدل‌ها می‌توانند درک چگونگی رفتار یک سیستم را میسر سازند و از این لحاظ حائز اهمیت هستند.

اگر در گوگل سرچ کنید SEO Model به یک سری تصاویر و گراف‌ها می‌رسید که در اینجا چندتا از آنها را می‎‌بینیم:

مدل سئو
پروسه SEO

یکی از مدل‌های سئو
مدل سئو در گراف دایره‌ای

نموداری دیگر از سئومدل
تحلیل درمورد نمودار سئو مدل

نمودار SEO Model، از نظر عادل طالبی به این صورت زیر است:

سئومدل از نظر عادل طالبی
نمودار سئو مدل از نظر عادل طالبی

3 اصل مهم در تنظیم استراتژی سئو:

Trust: Content + Backlinks Quality

Authority: Overall Strength : Nambers Game

Relevance: contextual Relevance

سخن پایانی:

هرآنچه در مورد این وبینار گفتم قطعا جایگزین خوبی برای ویدئو نیست، هدف من بیان خلاصه‌ای از وبینار برای ترغیب شما به دیدن این ویدئو آموزشی بود. شاید تعریف سئو را قبلا چندین و چندبار در منابع مختلف یا در کتاب‌ها خوانده‌ایم، ولی موشکافی و بررسی جزییات دقیق یک تعریف برای یادگیری عمیق آن من را جذب کرد مجدد به بررسی آن بپردازم.

اگر مدیر یک کسب‌وکار هستید، دانستن این مفاهیم به شما کمک خواهد کرد تصمیمات درست‌تری برای سایت یا فروشگاه خود بگیرید، اهدافتان را بازنگری کنید و یک دید وسیع به سئو پیدا کنید.

منابع معرفی شده همراه فایل ارائه و ویدئو وبینار را برایتان می‌گذارم. سئو با این خلاصه وبینار تازه برای من و شما شروع شده است، مسیر یادگیری سئو هیچ پایانی ندارد. شما هم اگر در این مسیر منبع، کتاب یا تجریه‌ای دارید در کامنت‌ها ثبت کنید خوشحال می‌شوم.

خرید کتاب SEO 2022 از کتاب مارکت

منبع: + + +

فایل ارائه و ویدئو وبینار

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا