معرفی ابزارهای سئو + دسته بندی

شما چقدر با ابزارهای سئو آشنایی دارید؟ چقدر دسته‌بندی ابزارها، به شناخت و یادگیری بهتر آنها، کمک می‌کند؟

از زمانی که دیجیتال مارکتینگ را شروع کردم، فهمیدم شناخت ابزارها و کارکردن با آنها یکی از مهم‌ترین موضوعات است. برای همین تصمیم گرفتم در پست‌های مختلف ابزارهای دنیای دیجیتال را معرفی کنم. در بخش اول سراغ ابزارهای سئو رفتم. با من در ادامه همراه باشید تا بیشتر با این ابزارها آشنا بشویم:

در ابتدا تعریفی از سئو را می‌خوانیم. بعد به سراغ ابزارها رفته و آنها را در 4 دسته مختلف معرفی می‌کنیم:

سئو چیست؟

seo مخفف Search Engine Optimization است به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

فرآیندی بسیار گسترده است. این گستردگی باعث می‌شود نتوان برنامه و تعریف دقیقی از آن ارائه داد. تقریبا تمام کسب و کارهای آنلاین به اهمیت بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، واقف هستند و به آن نیاز دارند. نکته مهم در فرآیند سئو، این است که بدانیم، در کوتاه مدت پاسخی دریافت نمی‎‌کنیم. پس اگر به دنبال روش زود بازده هستید سراغ سئو نروید.

سئو در کنار افزایش ترافیک مرتبط برای سایت‌ها، افزایش اعتماد بازدیدکنندگان، باعث اثرگذاری بیشتر بر مخاطبان نسبت به سایر ابزارهای دیجیتال است. با توجه به کارکرد هر ابزار می‌توان دسته بندی مختلفی برای آن درنظر گرفت. در اینجا به 4 دسته‌بندی خواهیم پرداخت:

  1. ابزارهای جست‌وجوی کلمات کلیدی
  2. ابزارهای بهینه‌سازی سایت
  3. ابزارهای تحلیل سایت
  4. ابزارهای لینک‌سازی

معرفی ابزارهای سئو

ابزارهای جست‌وجوی کلمات کلیدی

1- کی دبلیو فایندر (kwfinder)، رایگان و پولی

ویژگی خوب ابزار kwfinder این است، به جای اینکه از چند ابزار استفاده کنید، می‌توانید برای جست‌وجوی کلمه‌های کلیدی از این ابزار به تنهایی استفاده کنید. به قول یکی از اساتید “آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری”

ویژگی‌ها

  • تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری
  • بررسی میزان سختی کلمات
  • بررسی میزان جست‌وجو و رقابت در آن‌ها
  • در کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keywords) دقت این ابزار بسیار بیشتر از سایر ابزارهای مشابه است
  • آنالیز رقبا

ابزار kwfinder
معرفی ابزار kwfinder

2- گوگل ادز (google ads)، رایگان و پولی

ابزار گوگل ادز این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید بفهمید یک کلمه کلیدی چند بار در گوگل جستجو شده است، حتی می‌توانید آن را به کشور، یا نوع وسیله مانند موبابل محدود کنید.

ویژگی‌ها

  • بررسی کلمات کلیدی مشابه
  • بررسی هزینه کلیک برای تبلیغات در گوگل
ابزار key wfinder
ابزار keywfider – برای جستجوی کلمات کلیدی

3- کی ورد تولز (keyword tool)، رایگان و پولی

keyword tool یکی دیگر از ابزارهاست. ابزاری که قابلیت تعیین تعداد سرچ کلمات را دارد و به شما کمک می‌کند که نحوه انتخاب کلمات کلیدی در مقاله و وضعیت ترند رو بتوانید بررسی کنید.

ویژگی‌ها:

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • بررسی کلیدواژه‌های مرتبط
  • تحقیق کلیدواژه‌های‌سوالی
  • بررسی کلید واژه‌های پیشنهادی
  • دانلود خروجی اکسل از کی‌وردها
ابزار keyword tools
ابزار keyword tools -ابزار جست و جو

4- گوگل ترندز (Google trends)، رایگان

گوگل ترندز برای مشاهدۀ عملکرد کلی بازار و نحوۀ تغییرات تقاضا در طول زمان برای کلمه‌های کلیدی مورد نظر بسیار مناسب است.

گوگل ترندز
گوگل ترندز، ابزار جست و جو

ویژگی‌ها:

  • مقابسه کلمات با یکدیگر
  • بررسی کوئری‌های مرتبط
  • نسبت جست‌وجوی کوئری‌ها در مناطق مختلف
مقایسه کلمات مرتبط در گوگل ترندز
مقایسه کلمات مرتبط در گوگل ترندز

5- Moz، رایگان و پولی

ابزار MOZ، دربارۀ سئو داخلی پیشنهادهایی می‌دهد و موتور جست‌وجوی خزنده را تست می‌کند. درواقع جعبه ابزاری ضروری برای همه متخصصان سئو از مبتدی تا حرفه‌ای است.

ویژگی‌ها

  • تحلیل کلمات کلیدی
  • بررسی سختی کلمه
  • میزان نرخ کلیک ارگانیک
  • نظارت بر نام برند
  • ردیابی رتبه‌بندی
ابزار Moz
ابزار MOz – ابزار جست وجوی کلمات کلیدی

6- سئو کوئک، رایگان

با نوارابزار سئوکوئک، از هر سایتی که بازدید کنید، می‌توانید به مجموعه ای قابل قبول از آمارهای درون مرورگر دسترسی پیدا کنید.

ویژگی‌ها

  • جاسوسی رقبا و جستجوی بازار
  • ارائه آمارهای موثر درباره صفحاتی که در نتایج گوگل رتبه بندی شده‌اند

7- Rank Tracker، رایگان و پولی

ابزار سئوی Rank Tracker، برنامه‌ای بسیار مفید در تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت و همچنین موقعیت آنها در برابر رقبا است.

ابتدا این ابزار را از سایت link-assistant دانلود کنید. نام وبسایت خود را بزنید تا بتوانید از بخش‌های مختلف نرم افزار استفاده کنید. برای جست‌جوی کلمات کلیدی به بخش Related Search بروید.

نرم افزار Rank Tracker
نرم افزار Rank Tracker – ابزار جست وجو

ویژگی‌ها

  • دسته‌بندی واژها
  • تحقیق کامل کلمات کلیدی فارسی

8- سمراش (Semrash)، رایگان و پولی

سمراش (Semrash) یک ابزار بسیار قدرتمند سئو است و بخش های مختلفی دارد. یکی از این بخش‌ها به شما برای جست‌وجوی کلمات کلیدی کمک می‌کند.

ویژگی‌ها

  • مقایسه کلیدواژه‌ها
  • بررسی میزان محبوبیت سایت‌ها
  • در ایران خطای زیادی دارد
ابزار Semrash
ابزار Semrash – ابزار جست و جوی کلمات کلیدی

9- اوبرساجست، رایگان

با ابزار Ubersuggest می‌توانید از نتایج جستجوی گوگل مجموعه‌ای مطلوب از کلمه‌های کلیدی با دنباله بلند تهیه کرده و کلمه‌های پیشنهادی را به صورت خودکار دانلود کنید.

ابزار ubersuggest
ابزارubersuggest – معرفی ابزارهای جست و جو

10- Ahrefs، پولی

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو، ابزار Ahrefs است که در بخش keywords-explorer برای جست‌وجوی کلمات کلیدی وبسایتتان کمک خواهد کرد.

ویژگی‌ها

  • بررسی کلیدواژه‌های مرتبط
  • بررسی سختی کلمه
  • تخمین تعداد جست‌جوی کلمه
ابزار ahrefs
معرفی ابزار Ahrefs

ابزارهای بهینه سازی

Google Page Speed Insights، رایگان

ابزار Page Speed که گوگل برای سرعت بخشیدن به سایت شما ارائه داده است. بخشی از داده‌هایی که این ابزار به شما می‌دهد را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

بررسی سایت با ابزار page speed
معرفی ابزار Page Speed

ویژگی‌ها

  • برای سرعت بخشیدن به سایت شما
  • ارائه وضعیت بارگذاری شما
  • ارائه پیشنهادهای ساده برای افزایش سرعت سایت

2- google search Console، رایگان

سرچ کنسول گوگل یکی دیگر از ابزارهای عالی گوگل است. اگر هنوز سرچ کنسول را برای سایتتان فعال نکردید، بهتر است همین الان این کار را انجام دهید.

البته تا داده‌ها برای شما نمایش داده بشوند، مدتی طول می‌کشد. عجله نکنید.

معرفی ابزار Search console
معرفی ابزار Search console

ویژگی‌ها

  • اگر سایتتان با گوگل، با مشکل جدی مواجه شود، سرچ کنسول گوگل، پیام‌های ضروری را گزارش می‌دهد
  • می‌توانید نقشه سایتتان را مستقیما از طریق این ابزار به گوگل ارسال کنید
  • یک ابزار ضروری برای سئو کردن و رصد سایت است

3- httpstatus، رایگان

ابزار httpstatus یک ابزار ساده، رایگان و کاربردی برای وضعیت کد صفحات شما.

ویژگی‌ها

  • بررسی redirectها
  • اطمینان از اینکه ریدایرکت‌ها در کمترین تعداد خود هستند و به صفحه درست منتقل می‌شوند
معرفی ابزار httpstatus
معرفی ابزار httpstatus

4- Gtmetrix، رایگان و پولی

GTMetrix ابزاری رایگان است که سرعت و عملکرد صفحه را تجزیه و تحلیل می کند.

ویژگی‌ها

  • امکان دسترسی سریع و آسان به شاخص‌های کلیدی عملکرد
  • بررسی روزانه، هفتگی و ماهانه برای نظارت منظم بر عملکرد وب‌سایت
  • ردیابی
    • زمان‌بندی صفحه (Page Timing)
    • اندازه صفحه (Page Size)
    • تعداد درخواست‌ها (Request Counts)
    • سرعت صفحه (Page Speed)

در تصویر زیر آنالیز سایت و برخی از امکانات این ابزار را مشاهده می‌کنید:

معرفی ابزار gtmetrix
معرفی ابزار gtmetrix و ویژگی های آن

ابزارهای تحلیل سایت

Google Analytics یک سرویس تجزیه و تحلیل وب ارائه شده توسط گوگل است که ترافیک وب سایت را ردیابی و گزارش می کند. گوگل این سرویس را در نوامبر 2005 پس از خرید Urchin راه اندازی کرد.

1- گوگل آنالیتیکس

ویژگی‌ها

  • رهبر بازار در آنالیز وب
  • رایگان
  • دنبال کردن بازدیدکنندگان
    • از کجا آمده‌اند
    • چه مقدار خرید کرده‌اند
    • دیدن اطلاعاتی که جستجو کرده‌اند
  • وجودش برای هر سایت ضروری است

در اولین فرصت آنالیتیکس را برای سایتتان فعال کنید تا بتوانید داده‌های خوبی از رفتار کاربر در سایت خود بدست بیاورید.

این تصویر، برای اولین روزهای فعال‌سازی آنالیتیکس سایت است.

معرفی ابزار analytics google
معرفی ابزار گوگل آنالیتیکس و ویژگی های آن

2- گوگل دیتا استدیو

استودیوی Looker که قبلاً Google Data Studio بود، یک ابزار آنلاین برای تبدیل داده‌ها به گزارش‌ها و داشبوردهای اطلاعاتی قابل تنظیم است که توسط Google در 15 مارس 2016 معرفی شد.

گوگل دیتا استودیو
معرفی ابزار google data studio

ویژگی‌ها

  • گزارش‌های تصویری ایجاد می‌کند
  • بر هر چیزی میتواند نظارت داشته باشد
    • تماس‌ها
    • کمپین‌های تبلیغاتی در پلتفرم‌های مختلف
    • رتبه‌بندی جستجو
    • لیدها
    • سیستم حسابداری
  • رایگان است

1- Ahrefs، پولی

ابزار Ahrefs یکی از به‌روزترین شاخص‌های لینک به سایت را ارائه می‌دهد و ابزاری دقیق برای آنالیز لینک‌های سایت خودتان و رقبایتان است.

در قسمت link-intersect می‌توانید دقیق‌تر امکانات این بخش را مشاهده و مطالعه کنید.

معرفی Link Intersect در ابزار ahrefs
معرفی Link Intersect در ابزار ahrefs

2- ابزار MOZ

Moz-Link Explorer، دسترسی محدود به صورت رایگان، پولی

لینک اکسپلور ابزاری ضروری است تا بتوانید با آن لینک‌هایی را که به سایت شما و سایت‌های رقبا اشاره می‌کند، بیابید.

می‌توانید با استفاده از این ابزار، ترفندهای کوچکی اجرا کنید، برای مثال برای رقبا بک لینک بفرستید و برای اینکه برای سایتتان فرصت‌های لینک سازی بیابید، این لینک‌ها را بررسی کنید. برای بررسی دقیق این لینک‌ها وآنالیز آنها ابزار Ahrefs کمکتان خواهد کرد، اما سهولت استفاده از Moz و طراحی کاربرپسند برای مبتدیان آن را به گزینه‌ای ساده برای تازه‌کاران تبدیل کرده است.

جمع بندی

اگر تا پایان همراه بوده‌اید، به شما خداقوت می‌گویم. می‌دانم بررسی تک‌تک ابزارها و آنالیزشان برایتان در ابتدای کار، کمی سخت بوده است ولی اگر به این حوزه علاقه‌مند باشید همراه سختی‌ها، شیرینی آن را نیز خواهید چشید.

ابزارهای سئو تعدادشان به همین‌ها محدود نمی‌شود و شناخت ابزارهای بیشتر، به شما و نیازتان برمی‌گردد. باید با جست‌وجو درموردشان به نتیجه دلخواه برسید. در مورد سئو و ابزارها کتاب سئو 2022 به من خیلی کمک کرد. این کتاب را انتشارات برآیند منتشر کرده است. اگر شما هم در این زمینه منابع و کتابی می‌شناسید در قست دیدگاه‌ها به من و دوستانتان معرفی کنید تا این پست هم در آینده به کمک شما کامل‌تر شود.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا