در وبینارهای سایتوگرافی آکادمی منظم چه گذشت؟ (قسمت دوم)
مجموعه وبینارهای سایتوگرافی با زیرذربین رفتن 6کسبوکار در حوزههای مختلف در اوایل فروردین 1402 برگزار شد. قسمت اول خلاصه و نکات آموزشی این وبینارها مورد توجه قرار گرفت. تصمیم گرفتم قسمت دوم را نیز با شما به اشتراک بگذارم. با من تا پایان همراه باشید.
- سایتوگرافی چیست؟
- برنامه مدرسین و کسبوکارهای سایتوگرافی در 7فرودینماه
- بخش اول: نگاهی به محتوای کسب وکارها (سجاد بهجتی)
- بخش دوم: نگاهی به سئوی کسب وکارها (عادل طالبی)
- بخش سوم: نگاهی به سوشال کسب وکارها (محمدرضا فهیمی)
- بخش چهارم: نگاهی به ارتباطاتبازاریابی کسب وکارها (علیرضا کاظمزاده)
سایتوگرافی به چه معناست؟
سایتوگرافی به معنی تحلیل و بررسی یک یا چندسایت از منظر محتوا، سوشال، ارتباطات بازاریابی، مباحث سئو و …
در مورد هدف خودم از نوشتن این خلاصه آموزشها و فواید این مجموعه وبینارها در پست قبل گفتم. الان مستقیم به سراغ بررسی سایتها برویم.
در وبینارهای سایتوگرافی چه گذشت؟ (قسمت اول)
برنامه مدرسین و کسبوکارهای سایتوگرافی در 7 فرودین ماه
سایتهای مورد بررسی: zeemano.com و flormarshop.ir
- محتوا: سجاد بهجتی
- سئو: عادل طالبی
- سوشال: محمدرضا فهیمی
- ارتباطات: علیرضا کاظمزاده
بخش اول: نگاهی به محتوای کسب وکارها (سجاد بهجتی)
هر موقع قرار است یک وبسایت را ارزیابی کنیم، بهتر است قبل از سرزدن به صفحات مختلف سایت 2سوال کلی بپرسیم:
1- اگر تمام محصولات سایت را حذف کنم، مثلا محصولات زیبایی هست به جای آنها لوازم التحریر قرار بدهم، سایت چقدر تغییر میکند؟ چه اِلمانها و محتوایی در سایت است که مختص سایت محصولات زیبایی باشد و بگوید من چنین هویتی دارم و ویژه چنین فروشگاهی ساخته شدهام.
2- اگر محصولات سایت بماند، محتوای سایت را حذف کنیم، مخاطب کجا احساس نیاز خواهد کرد، جایی احساس نیاز میکند که بگوید:
- من یک نقدوبررسی کم دارم؟
- من معرفی متفاوت یک محصول را کم دارم؟
- من یک دیتابیس جامع را کم دارم؟
- من یک ارتباط صمیمانه و یک آموزش در پروسه خرید کم دارم؟
برگردید و به این دو سوال در سایت خودتان پاسخ دهید.
گام اول: بررسی از منظر نویسندگی تجربه کاربری | UX Writing
منظور از UX Writing، نوشتههای کوتاهی که در تعامل کاربر با سایت یا اپلیکیشن نقش بازی میکنند.
نکته1: استفاده بهتر از Place Holderها | مثلا نام برند یا محصول
مثال: در کادر جستجو به جای نوشته طوسیرنگ “جستجو در زیمانو” بنویسیم بر اساس “نام محصول یا برند” سرچ کنند.
نکته2: ما خیلی وقتها در UX Writing دنبال این هستیم که کاربر را ترغیب کنیم کاری را انجام دهد. راهنماییاش کنیم برای انجام کار، یا بعد از انجام یک کار فیدبک بدهیم.
نکته3: به جای اینکه اشاره کنید چه چیزی را ندارید، اشاره کنید چه چیزی را دارید و چه چیزی را ندارید.
پیام عیدانه: ضمن تبریک فرارسیدن سال نو، به اطلاع میرساند از یکشنبه مورخ 28/12/1401 تا روز دوشنبه 14/01/1402 ارسال فوری نداریم.
پیام خلاصهتر: عید شما مبارک. از 28 اسفند تا 14 فروردین هم باز هستیم، اما “ارسال فوری” نداریم.
تمرین UX Writing و کپیرایتینگ
به سایت فروشگاهها، بخش سبد خرید یا نتیجه جستجو سربزنید و نوشتههای خلاقانه را بخوانید. 404گردی کنید و خلاقیت در صفحات 404 را در سایتهای مختلف ببینید.
مثلا در هواپیمایی امارات وقتی مخاطب جستجو میکند و به جوابی نمیرسد، در جواب سرچ میگوید: با اینکه دور دنیا را گشتم ولی الان نتونستم با اطلاعاتی که دادی بگردم و جوابی که میخوای تو سایت پیدا کنم.
نکته مثبت سایت فلورمارشاپ: ویژگیهای برند در بنرها بهصورت شفاف و قابلیت مروری
گام دوم: استفاده از فضاهای خالی
- استفاده از محتوا برای استفاده از نمایش هویت برند
- افزایش فروش و هدایت مخاطب
به جای محتواهای معمول از فضاهای خالی طوری استفاده کنید که برند شما را بشناسند، مخاطب را به سمتی هدایت کنید که محتوای دیگری ببیند، با بخشی از محتوایی که به مخاطب نشان میدهید برند شما را به شیوه متفاوتی بشناسد.
نقطه ضعف: وقتی در جستجوی کاربر هیچ نتیجهای یافت نمیشود و پیامهای معمولی دیده میشود.
- هیچ محصولی به لیست اضافه نشده است
- هیچ محصولی در سبد خرید نیست
- هیچ محصولی یافت نشد
گام سوم: نقشه سیر محتوا | Content Map
- مخاطب برای سیر یک مسیر مشخص، چه مراحلی را طی میکند؟
- در هر مرحله چه دغدغه و احساسی دارد؟
- در هر مرحله چه نقطه تماسی با مخاطب داریم؟
- در هر نقطه تماس چه پاسخی به احساس و دغدغه مخاطب میدهیم؟
Content Map چیزی است که روی user journey map سوار میشود. باید بدانیم وقتی با نگاه Content Map نگاه میکنیم، میفهمیم چه جنس محتوایی را نیاز است در سایت قرار دهیم.
فارغ از محتوایی که در بلاگ قرار میدهید:
1- نوشتن یک سناریوی فرضی برای کاربری که وارد سایت میشود
2- نوشتن یک سناریوی فرضی برای کاربری که قصد خرید یک محصول مشخص را دارد
نکته: در Content Map میتوانید باگ ها را دربیاورید.
در عکس زیر: رنگ سبز پاسخ مخاطب در سایت هست، رنگ زرد نیاز به بهبود دارد، رنگ قرمز پاسخی برای مخاطب در سایت نیست.
گام چهارم: محتوای پایه | Statis Content
ویژگیهای مثبت صفحه درباره ما:
- اشاره به روایت زیمانو
- توضیح ویژگیهای زیمانو و خدمات
- معرفی تیم به همراه تصاویر
نکات قابل تامل صفحه درباره ما:
- رعایت فاصله و نیمفاصله
- امکان مرور کمرنگ (مخاطب مروری (SKIM))
- تمرکز بیشتر بر ارزشهای مخاطب
- عکس تیم و کارفرما
- ما قهرمان یا مخاطب قهرمان روایت
گام پنجم: محصولنویسی | Product Description
بررسی صفحه محصول: نسبتا خوب
روایت + مشخصات و ویژگیها + بولتطور
نکات قابل بهبود:
- عکسهای بیشتر و بهتر (جلو و پشت محصول)
- اتصال هوشمندانه به راهنمای انتخاب
- اطلاعات جدولی کاملتر
گام ششم: بلاگ | Blog
نکات مثبت: فعال بودن، تصاویر نسبتا مناسب، آموزشی، متناسب با مخاطب احتمالی
ما معمولا در بخش بلاگ، Awerness را در نظر میگیریم ولی بخش Loyalty یا ریتنشن را معمولا در نظر نمیگیریم. یک پست بلاگی مینویسیم بر اساس یک سری کلمات کلیدی، برای اینکه کاربر جذب کنیم. فراموش میکنیم یک سری مخاطب داریم که الان میآیند و شروع به خرید میکنند.
من چطور میتوانم پستهایی بگذارم که مشتری از محصولی که خرید میکند بهتر استفاده کند، از محصولی که خرید کرده بیشتر استفاده کند؟
چطور میتوانم جنس servave بگذارم که بتوانم اطمینان از اثربخشی کالا داشته باشم و بتوانم به نوعی با محتوایم پیگیریهایی داشته باشم که بتواند loyalty و ریتنشن رقم بزند؟
بخش دوم: نگاهی به سئوی کسب وکار زیمانو (عادل طالبی)
دادههای ساختارمند چیست؟
گوگل در این لینک میگوید که چرا شما باید دادههای ساختارمند را به سایتتان اضافه کنید؟
گوگل با استفاده از دادههای ساختارمند متوجه میشود محتوای پیج چیست و متناسب با آن شما را در نتایج سرپ (SERP) نمایش میدهد.
مراجعه به سایت schema.org برای آشنایی با انواع دادههای ساختارمند
نکته: فکر نکنید اگر استراکچردیتا استفاده کردید، گوگل همه را در نتایج نشان میدهد، گوگل تصمیم میگیرد کدام را نشان دهد، گاهی فقط تعدادی از آنهایی که شما بهکار بردید در نتایج میآیند.
چند نکته:
- خود SERP و شکا نمایش Rich Snippetها دائما تغییر میکند
- مستندات بعد از اجراییشدن R.Sها بهروزرسانی میشوند
- نمایش R.Sها عوض میشود ولی ممکن است مستندات گوگل آپدیت نشود
- در زبانهای متفاوت، در لوکیشنهای متفاوت و برای افراد متفاوت، SERP متفاوت است
- برخی Rich Snippetها برای زبان فارسی (و بسیاری زبانهای دیگر) هنوز فعال نشدهاند
- به تدریج تعداد بیشتری از R.Sها برای زبان فارسی اضافه میشوند
- اگر امروز R.Sی برای فارسی هنوز فعال نشده به این معنی نیست که اضافه نکنیم
اشتباه بزرگ سئویی در ایران دربارۀ دادههای ساختارمند
فقط دادههای ساختارمند مربوط به Rich Snippet به صفحات اضافه میشود.
- دادههای ساختارمند فقط برای ریچاسنیپت نیست
- اسکیماهایی که به Rich Snippet مربوط نیستند ممکن است در رتبهبندی موثر باشند
- بهتدریج Rich Snippet جدید اضافه میشوند (از کجا؟ از اسکیماهای موجود)
- مدل این است: نوع جدید دادۀ ساختارمند در اسکیما اضافه میشود یا یک تایپ موجود آپدیت میشود. اگر مورد استفادۀ سایتها قرار گرفت و داده کافی وجود داشت و گوگل توانست اعتبارسنجی کند و برای کاربران مفید باشد ممکن است تبدیل به R.S شود
جمعبندی این بخش: پس کارشناس یا متخصص سئو باید روی اسکیما احاطۀ کامل داشته باشد. اسکیماها باید بهصورت دورهای مورد بررسی متخصص سئو قرار بگیرد.
بخش سوم: نگاهی به سوشال کسب وکار زیمانو (محمدرضا فهیمی)
گام اول: دسترسیپذیری در دو قسمت بررسی میشود:
- سایت
- دسترسی به سوشال از طریق سایت
- گوگل
- دسترسی به سایت و سوشال آن از طریق نام سرچ نام برند در گوگل
دسترسیپذیری به چرخه سفر مشتری کمک میکند.
گام دوم: معرفی چند ابزار تحلیل و آنالیز سوشال
هر دوسایت با ابزارهای زیر بررسی و آنالیز شد.
- Social blade
- Coco
- Trendhero.io
- Inbeat.co/fake-followerchecker
- Influencermarketinghub.com/fake-follower-checher
بخش چهارم: نگاهی به ارتباطات بازاریابی کسب وکارها (علیرضا کاظمزاده)
گام اول: دسترسیپذیری
- مهمترین شاخه ارتباطات در دسترس بودن است که زیمانو رعایت کرده است.
- اولین نمره مثبت: تعیین وضعیت بیزینس برای مخاطب در عید نوروز و تعطیلات
ارتباط آسان / ترجیج به آنلاین
گام دوم: اعتمادسازی:
- اشاره به نمادهای الکترونیکی
- آدرس و نحوه ارسال و قوانین
- بحث مسئولیت اجتماعی (فعالیتهای CSR)
- همکاری با موسسات خیریه، مددکاران اجتماعی
- رضایت در کامنتها
شفافیت شرایط ثبت سفارش
- ارسال رایگان بالای 800 تومن
- امکان ارسال فوری
- شرایط ویژه زیمانوپلاس
نقطه ضعف: تخفیفهای ویژه / تخفیفهای ناموجود
از نظر ارتباطی خوب نیست که مخاطب به این صفحه بیاد دنبال تخفیف ویژه و با محصولی که موجود نیست روبرو شود
- درنظرگرفتن مشتریان پول ساز
- درخواست خرید عمده / درنظر گرفتن بخش ویژه برای ذینفعان
- فرم خرید عمده محصول
- تقویت تکرار خرید با دو طرح مسئولیت اجتماعی و بنر زیمانوپلاس (افزایش فروش و کمک به لیدگرفتن)
تکرار خرید برای گروههای زیر:
- مراکز درمانی
- خانه سالمندان
- بیماران در منزل
- سالنهای زیبایی
- مراکز آموزشی و پزشکی سلامت
- فروش مکمل (Cross – Selling)
- تشویق برای خرید به چیز اضافه تر
- و (Up – Selling)
- ترغیب برای خرید محصول در سایز بزرگتر
ارتباطات بازاریابی از کانالهای جدید (فروش – ارتباطی) فضای اعتمادسازی ایجاد میکند.
- حضور در سایت تخفیفان
- حضور در سایت تخفیف
ای بیخبر بکوش صاحب خبر شوی
دوسوال مهم از این صنعت (زیمانو):
مشتریان رفتار خرید آفلاین دارند یا آنلاین؟
- چه مزیت رقابتی در این صنعت از همه مهمتر است؟
- قیمت / کیفیت / اصالت / اعتماد به فروشنده و / …
به اسم اعتماد، به کام فروش
الان بخر، بعدا پرداخت کن Buy Now, Pay Later
سخن پایانی
خلاصه و نکات آموزشی دو کسبوکاری که در روز دوم از برگزاری مجموعه وبینارهای سایتوگرافی زیر ذرهبین اساتید رفتن را خواندید. نکاتی از جنس محتوا، سئو، سوشال و ارتباطات بازاریابی. البته که تمام نکات نبود و واقعا ریزریز آنچه توسط اساتید گفته میشود نمیتوان بیان کرد و حضور در جلسه به یادگیری بهتر کمک میکند ولی با این اوصاف من تمام تلاشم را کردم که اگر حتی یک نکته هم منتقل کنم، از این وبینارها بنویسم. مفیدبودنش را شما در کامنتها به من بگویید خوشحال میشوم.