در وبینارهای سایتوگرافی آکادمی منظم چه گذشت؟ (قسمت اول)
هفتۀ گذشته در تاریخ 6، 7، 8 فروردین 1402 مجموعه وبینارهای سایتوگرافی به میزبانی آکادمی منظم برگزار شد. برای ما دانشجویان دوره MYdmc عبارت سایتوگرافی غریب نیست. اما برای شما که شاید برای اولین بار این عبارت را میشنوید:
سایتوگرافی به معنای بررسی یک یا چندسایت از منظر محتوا، سئو، سوشال، ارتباطات و …
- تحلیل و بررسی کسبوکار یا شرکت در وبینارهای سایتوگرافی چه فایدهای دارد؟
- هدف من از نوشتن این خلاصه وبینارها
- برنامه مدرسین و کسبوکارهای سایتوگرافی در 6 فرودین ماه
- بخش اول: نگاهی به محتوای کسب وکار روتوپارس (حسین وحدانی)
- بخش دوم: نگاهی به محتوای کسب وکار ماهیمارکت (حسین وحدانی)
- بخش سوم: نگاهی به سئو کسب وکارها (عادل طالبی)
- بخش چهارم: نگاهی به سوشال کسب وکارها (محمدرضا فهیمی)
- بخش پنجم: نگاهی به ارتباطاتبازاریابی کسب وکارها (علیرضا کاظمزاده)
- سخن پایانی
تحلیل و بررسی کسبوکار یا شرکت در وبینارهای سایتوگرافی چه فایدهای دارد؟
- به ما دید کلی برای درنظر گرفتن یکسری نکات در سایتمان میدهد
- برای بررسی و تحلیل سایت رقبا مفید است
- در جایگاه یک دیجیتال مارکتر، محتواپیشه، متخصص سئو، سوشال و ارتباطات بازاریابی کمک میکند نگاه دقیقتری به سایتها داشته باشیم
- نقاط قوت و ضعف کسبوکارهای مورد بررسی مشخص میشود
- با ابزارهای آنالیز سایت در محتوا، سئو، سوشال و … آشنا میشویم
هدف من از نوشتن این خلاصه وبینارها:
چندسال قبل در یک شرکت طراحی وب به عنوان مدیر و پشتیبان وبسایت مشغول به کار بودم. گاهی برای پروژه گرفتن از کسبوکارهای مختلف سایتشان را بررسی میکردم، نقاط قوت و ضعف را یادداشت میکردم. این دقت و ریزبینی و گشتوگذار در سایتهای مختلف برای من جالب بود. آشنایی قبلی با این فضا دلیلی شد برای ثبتنام در وبینارهای سایتوگرافی و اینکه نکات آموزشی آن را با شما به اشتراک بگذارم.
برنامه مدرسین و کسبوکارهای سایتوگرافی در 6 فرودین ماه
دو سایت مورد بررسی: rotopars.com و mahi.market
- محتوا: حسین وحدانی
- سئو: عادل طالبی
- سوشال: محمدرضا فهیمی
- ارتباطات: علیرضا کاظمزاده
بخش اول: نگاهی به محتوای کسب وکار روتوپارس (حسین وحدانی)
گام اول: نگاه کلی به سایت بیندازیم، ببینیم چه صفحات و بخش هایی برای بررسی دارد:
- صفحه اصلی
- محصولات
- مقالات آموزشی
- بانک برند
- درباره ما
- پرسشهای متداول
- تماس با ما
گام دوم: چه کارهایی برای بررسی محتوای سایت انجام دهیم
1- سرچ عبارت برند یا نام کسبوکار در گوگل و بررسی عناوین و محتوایی که در نگاه اول در صفحه سرپ (SERP) دیده میشود.
- محتوای شما همه جا هست و محدود به سایت شما نیست
- محتوا ZMOT مشتری شما است. یعنی نقطه شروع تصمیم گیری (نقطه صفر تصمیم گیری مشتری برای آشنایی با شما)
- صفحاتی که ایندکس شدند و در نتایج جستجو توسط کاربر دیده میشوند حکم لندینگ پیج را دارند. به عنوان و توضیحات (تگ عنوان و دیسکرپشن) آنها دقت کنید. اگر مناسب نیست اصلاح کنید.
2- به شخصیتتان احترام بگذارید
- به خاطر گرفتن بکلینک سراغ هر سایت و پلتفرمی نروید. هر جایی مناسب مخاطبان شما نیست
- اگر در فضایی حضور دارید و محتوا قرار میدهید، به یاد داشته باشید، محتوا نماینده کاراکتر شماست
- چیزی که در فضای وب از شما دیده میشود، مجموعا کسب و کار شما را نمایش میدهد، شما را توصیف میکند و باید حواستان باشد چه قیافهای از خود به نمایش میگذارید، قیافۀ شلختهای نباشد.
3- در محتوانویسی وبسایت فقط تمرکز به سئو نباشد. (مشکل اساسی در محتوانویسی)
طولانیکردن متن با لانگ تیلها برای دیدهشدن محتوا توسط گوگل ممکن است متنی بسازد که مناسب نیاز کاربر شما نباشد و اصلا متن خوانده نشود. متن طولانی کارکرد مثبت که ندارد، یک جاهایی کارکرد منفی دارد و باعث پراندن مخاطب میشود. پس:
- متنی بنویسید که در آن اطلاعات ردوبدل شود
- شسته رفته باشد و حوصله سربر نباشد
- برای مخاطب نوشته شود، نه صرفا برای گوگل
گام سوم: بررسی عناوین مقالات آموزشی
بدون طعمه نمیشود ماهی گرفت
انتخاب درست و مناسب عناوین مقالات و انتخاب عکس مناسب برای مقاله باعث رغبت مخاطب برای کلیک روی ادامه مطلب میشود.
گام چهارم: بررسی فوتر سایت:
1- متن در فوتر: امضای پای صفحهاس و کارکرد سئویی دارد
2- اطلاعات تماس: شامل آدرس و تلفن و ساعت کاری برای دسترسی مشتری
3- فرم ارسال پیام
نکته1: در این بخش CTA برای دکمه ارسال پیام باید طوری باشد که مخاطب را وسوسه کند روی آن کلیک کند. به متنهای معمول بسنده نکنید.
نکته2: آدمها نمیدانند باید متن را از کجا و با چه جملاتی شروع کنند، بهتر است چند کلمه اول را برایشان بنویسید و این سختی را ازشان بگیرید و بهشان سرخط بدهید.
نکته3: برای ابزارهای چت آنلاین هم این نکته را رعایت کنید.
گام پنجم: بررسی صفحه محصولات و تک محصول
وقتی محصولات در منو سایت میآید یعنی صفحات مهمی هستند پس آنچه در این صفحات هم میآید مهم است.
1- رعایت نکات نگارشی و املایی (دقت به ویراستاری)
- وقتی غلط مینویسید، وقتی علایم نگارشی رعایت نمیکنید و … اینها سیگنالی به مخاطب میدهد که این صفحه مهم نیست و شما وقت زیادی برایش نگذاشتهاید
- وقتی متن غلط املایی دارد، همه متن بدون فاصله و پست سرهم تایپ شده و ویراستاری نشده است، این یعنی همینی که هست، میخواهید بخوانید، میخواهید نخوانید. اختیار با شماست
- متن باید روان باشد، پاراگراف ها مشخص باشد تا به خواننده در خواندن کمک کند
2- صفحه تک محصول
- این صفحه نباید شبیه صفحه بلاگ فقط اطلاعات توضیحی داشته باشد
- باید پاسخگوی سوالات مشتری باشد
- قیمت محصول
- ویژگیها
- مقایسه با سایر محصولات مشابه
- نقاط ضعف و قوت
- نقد و بررسی
اگر به این سوالات جواب ندهید، شخصی که وارد صفحه شده، عملا مشتری شما نمیشود.
دلایل قیمت نگفتن توسط بعضی بیزینس ها برای محصولات یا خدمات
- قیمت ها سفارشی است، حتما باید مشتری یک سری اطلاعات بدهد، ما بر اساس اطلاعات مشتری و کاستومایز شده، قیمت بدهیم
- ما رقیب زیاد داریم نمیتوانیم قیمت بدهیم
- قیمت بدهیم بازار خراب میشود
- مشتری قیمتها را ببیند و اگر قیمتها بالا باشد میرود و برنمیگردد
نکته1: شما باید در هرصورت شرایطی فراهم کنید که توضیحاتتان به جواب مشتری نزدیک باشد. اگر نمیتوانید قیمت دقیق بدهید یه بازه قیمت بدهید.
نکته2: بگید این قیمت فعلی است. بعد از بررسی و موقع صدور فاکتور قیمت اصلی مشخص میشود.
نکته3: توضیح بدید به دلیل نوسانات قیمت دلار، نمیشود قیمت نوشت
جمعبندی بحث قیمتگذاری محصول: ببینید تا کجا میتوانید اطلاعات دقیق به مخاطب بدهید، درعین حال اطلاعاتی ندهید که بعدا گیر بیفتید. ساخت ویدئو در این قسمت کمک میکنه تا مشتری با توضیحات شما در مورد اینکه چه عواملی باعث تعیین قیمت میشود و چه عواملی روی قیمت تاثیر میگذارد به اعتماد بین شما و مخاطب کمک میکند.
نکته در مورد عکسهای بخش محصولات
- از عکس تزیینی استفاده نکنید
- عکس باید برای محتواهایی که حالت آموزشی و اطلاعاتی دارند نقش مکمل محتوا را داشته باشد
- عکس باید نقش راهنما داشته باشد، نه فقط نقش شکستن محتوا
گام ششم: بررسی صفحه بانک برند
- کمک به اعتبار برند ما
وقتی از برندهایی اسم میبرید و لوگوی آنها را در سایتمان قرار میدهید که نشان دهید با اینها کار کردهاید یا محصولاتشان را دارید، به اعتبار برند شما کمک میشود.
- وقتی اسم اون برندها جایی آورده میشود، اسم ما هم کنارش در ذهن مخاطب تداعی میشود
اهمیت صفحه سوالات متداول در سایت
این بخش اهمیت زیادی دارد به شرط اینکه به پرسشها به درستی جواب داده شود.
نکات:
- در جواب دادن سریع برید سراغ اصل مطلب و حرف اضافه را حذف کنید.
- حذف کردن بهتر است بدانید که …
- حذف کردن توجه داشته باشید که …
- مردم حوصله ندارند، سعی کنید محتوایی بنویسید که شسته رفته جواب مخاطب را بدهد.
مثال: نحوه خرید کالا از شرکت روتوپارس
جواب: بهتر است جواب To the point باشد
نوشتن شماره برای تماس با بخش و کارشناس مربوطه (اسم بخشها و کارشناسها را بگویید)، ساعت پاسخگویی هم ذکر شود.
- محتوا استاتیک نیست. هر چندوقت یکبار باید سوالات و جوابها تغییر کنند
- نیاز مشتری تغییر میکند. متناسب با چیزی که کاربر سرچ میکند برایش محتوا تولید کنید و به سوالاتش جواب دهید
- مخاطب چیزی که سرچ میکند همیشه یکسان نیست و به مرور زمان و بر حسب نیازش تغییر میکند
داشتن کاتالوگ برای دانلود (gated content)
گاهی بعضی شرکتها رزومه را در قالب یک کاتالوگ برای دانلود میگذارند.
نکات مرتبط با کاتالوگ:
- کاتالوگ یا آنچه به عنوان قلاب به مخاطب میدهید باید اطلاعاتی اضافهتر از محتوای سایت به مخاطب بدهد
- کال تو اکشن (CTA) برای دانلود جوری نوشته شود که مخاطب را ترغیب به دانلود کند
- دانلود کاتالوگ باعث میشود مخاطب یک بار دیگه به سراغش برود و مجدد یاد برند شما بیفتد
بخش دوم: نگاهی به محتوای کسب وکار ماهیمارکت (حسین وحدانی)
در این سایت نکات مشترک با سایت قبلی را نخواهم گفت
نکات صفحه قوانین و مقررات در سایت:
- پیچیده ننویسید
- کپی از قوانین سایر سایت ها نباشد، یک سری قوانین ثابت و تکراری
- قوانین مختص کسب و کار خودتون را بنویسید
- طوری نوشته شود که حالت دستگیری از مخاطب را داشته باشه و به مخاطب کمک کند
نکات صفحه درباره ما
- لحن و سبک محتوا باید در کل محتوای سایت یک دست باشد
- عکس و محتوا باید تناسب داشته باشد
- ویدئو نیاز است، مخصوصا برای کسب وکارهای موادغذایی که باید برای خرید اعتماد ایجاد شود
- ویدئو از: صیادان، حال و هوای شهر، محصولات
- ویدئو حس و حال مشتری را برای خرید متحول میکند
نکات صفحه محصولات
- انتخاب عکس مناسب برای محصول
- محصولنویسی قوی (از مزه خوراکی ها بگویید، در چه غذاهایی استفاده میشود، جوری بنویسید که مشتری برای خرید ترغیب شود)
- استفاده از داستانسرایی
نکته 1: در فرآیند خرید هر چه به بخش پرداخت نزدیک میشویم باید CTAها کم شود و تمرکز مخاطب فقط روی خرید باشد
نکته2: وقتی در صفحه خرید آیکن شبکه های اجتماعی میگذارید، حواس مخاطب پرت شده و ممکن است وارد صفحه دیگری شود و خرید را فراموش کند.
نکات صفحه باشگاه صیادان
- داستان صیادان را به محصولی که میخواهید بفروشید گره بزنید
- باشگاه صیادان به ویدئو نیاز دارد
نکته طلایی: هدف از محتوا
- آگاهی: بدانند وجود دارید
- پیشتاز محتوا: رهبر فکری صنعت خودتان باشید
- داستان گو: متمایزبودن، داستان قویترین ابزار محتوایی
بخش سوم: نگاهی به سئو کسب وکار روتوپارس (عادل طالبی)
سئو چیست: مجموعه کارهایی که در داخل و بیرون سایت انجام میدهیم تا بتوانیم جایگاه نمایش صفحات سایتمان را در جستجوهای مردم برای عباراتی که انتخاب کردهایم، بهبود ببخشیم.
طبق این تعریف یه سری پارامترهای مهم را بررسی میکنیم:
- مجموعه کارهای داخل و بیرون سایت (سئو داخلی و خارجی)
- الان جایگاهمان کجاست؟
- جایگاه خوبی در نتایج جستجوی در عبارات انتخاب شده مردم هستیم؟ میتوانیم به بهبود جایگاه امیدوار باشیم؟
- آیا عبارات مناسبی را برای رتبه گرفتن انتخاب کردهایم؟
یک مشکل کوچک:
در سئو چیزی به نام قانون نداریم. (پیشنهاد به دیدن وبینار سئو آنچه که هست، آنچه که نیست)
اصل پابرجا در سئو:
موتورهای جستجو تلاش میکنند بهترین نتایجی که به نیاز محتوایی مخاطب پاسخ میدهد و کاربر از کیفیت و تطابق محتوا با نیاز محتواییاش رضایت داشته باشد را در جایگاه بالاتری نمایش دهند.
وقتی با موضوعات پیچیده سروکار داریم بهتر است سراغ دومورد برویم:
- مدل
- چک لیست
برویم سراغ سایت روتوپارس و ماهی مارکت:
1- تاثیر UI/UX در سئو
- آیا ظاهر سایت، المانها یا اجزاء، فونت، رنگ و لوگو و … تاثیری روی سئو دارد؟
- بخشی از موضوع باید توسط کارشناسان UI/UX بررسی شود
- بخشی از موضوع با مصاحبه با مخاطبان واقعی بررسی شود
- بخشی از بررسی می تواند با استفاده از ابزارهای Tracking انجام شود
- ابزارهای دادهای
- هیت مپ
- اسکرین کپچر / رکورد
نکته1: سایت باید با ذائقه مخاطب همخوانی داشته باشد. اگر این همخوانی و تجربه خوب برای کابر محیا شود، کاربر زمان بیشتری را برای وقت گذاشتن در سایت قرار میدهد.
نکته2: استفاده از فضاهای خالی برای جلب توجه مخاطب
2- بررسی نمایش سایت در موبایل
3- Keyword Research
دو نوع است:
- Active
- Passive
Active Keyword Research
- روش Linear
- روش Semi – Linear
- روش Matrix
- روش توزیع متوازن یا A.Method
و …
Passive Keyword Research
- بررسی مستقیم
- استفاده از ابزارها
- On Site/On Page
- Off Site/Off Page
کلمات و عباراتی که از Keyword Research بدست آید برای بخشهای مختلف سایت مورد استفاده قرار میگیرد. عناوین دسته و زیردسته محصولات، عناوین منو، عناوین و متن مقالات آموزشی و معرفی محصول و …
ابزارهای بررسی On Site
آدرس سایت را میگیرند، شروع به بررسی می کنند و گزارش میدهند.
ابزارهای بررسی Off Site
آدرس سایت را میگیرند و اطلاعات دیتابیس خود را استخراج کرده، نمایش میدهند.
معرفی افزونه ها و ابزارهای بررسی سایت:
در این قسمت ابزارها معرفی و سایت با ابزارهای مختلف تحلیل و بررسی شد.
- بررسی سرعت سایت با Gtmetrix و page speed insight
- بررسی سایت با ابزار جت سئو (jetseo.ir)
- تحلیل سئو سایت
- کلمات کلیدی برتر
- بررسی و فهرست رقبا
- بررسی قواعد عمومی سئو
- بررسی فنی شامل خطاها و هشدارها برای بهبود
- Semrash
- Ahrefs
- Seoptimer
- Screaming Frog SEO Spider
- افزونه Wappalyzar
- اطلاعاتی خوبی میدهد مثل زبان سایت، CMS سایت و ابزارهای نصب شده و فونت و …
- سئو سیگنال
- افزونه Seo quake
- کیوردچی
نکاتی درمورد SSl
حتما اتصال امن را برای سایتتون فعال کنید. SSL دو نوع رایگان و پولی دارد که برای سئو هیچ فرقی ندارد کدام را نصب کنید.
هاست و دامنه
نکته1: اگر سرچ کنید Where is site hosted یا با Site checker میتوانید تست کنید هاست کجا قرار گرفته است.
نکته2: اینکه هاست ایران باشد یا خارج، اختلاف نظر بین علمای سئو زیاداست، درمورد انواع دامنه و هاست و تاثیراتش در سئو میتوانید منابع مرتبط را مطالعه کنید یا فایلهای کانال کار و کسب را گوش بدهید.
بخش چهارم: نگاهی به سوشال کسب وکار روتوپارس و ماهیمارکت (محمدرضا فهیمی)
در مورد چه مواردی صحبت شد:
- عدم دسترسپذیری به کانال های محتوایی و سوشال ها در این سایتها
- استفاده از روش فالو و آنفالو برای جذب فالوور
- در بیو پیج اینستا، نام فارسی نیومده؛ بهتر است نام فارسی بیاید تا در جستوجو یافت شود
- استفاده از عکس مناسب برای پروفایل سوشال
- ذکر پیش شماره برای تلفن ثابت
- محتوای هایلایت با عنوان هایلایت مرتبط باشد
- لیاوت داشتن برای بیزینسی که محصول محور هست مهم است
- برای بیزینس محصول محور، محصول باید شارپ باشد و برای انتخاب دیده شود
- کپشن پست باید موردنیاز کاربر باشدو به سوالاتش جواب دهد
- پاسخگویی به کامنتها خیلی مهم است
- راههای ارتباطی سریع مثل تلفن حتما در اینستاگرام گذاشته شود (بخش contact)
- توجه به بحث سوشال مدیا مارکتینگ و جایگاه بیزینس شما بین رقبا
راهکارها:
- شروع جدی فعالیت در سوشال
- تحلیل رقبای موفق
- بالابردن دسترسی پذیری به کانالهای سوشال مدیا
- برنامهریزی و هدفگذاری
- برنامه ریزی محتوایی | ارائه اطلاعات مثل تنوع، کیفیت و گارانتی
- تولید محتوا از نحوۀ نصب، نحوۀ نگهداری و نحوۀ ارسال محصولات
- تولید محتوای مرتبط و مستمر با هدف خلق ارزش
- خلق قبیله برند برای پیشرفت تجاری که در زمان مناسب با اجرای کمپین و … به پیشرفت کسب و کار کمک کرد
- داشتن ویترین قشنگ برای محصولات
معرفی ابزارها برای تحلیل سوشال خود و رقبا
در این قسمت با ابزارهای زیر هر دو کسبوکار بررسی شدند.
- Trend hero (خارجی)
- بررسی کیفیت مخاطب، اعتبار مخاطب، تایپ مخاطب و …
- Coco (ایرانی)
- تحلیل سایت خود و رقبا
بخش پنجم: نگاهی به ارتباطات بازاریابی کسب وکار روتوپارس و ماهیمارکت (علیرضا کاظمزاده)
ارتباطات بازاریابی یعنی چه؟ (Marketing communication)
استفاده از ابزارها و روشهای ارتباطی نوین بازاریابی با هدف ارسال بهتر و دقیق تر پیام های کسب و کار برای ذینفعان و دریافت بهتر بازخوردهای آنان
نکته: ارتباطات زمانی شکل میگیرد که ارتباط دوطرفه باشد.
در ارتباطات بازاریابی چه میکنیم؟
- فهم اهداف کسبوکار و تبدیل آن به فعالیتهای هدفمند برای مخاطبین هدف
- جمع آوری، بررسی و سازماندهی اطلاعات درمورد بیزینس، رقبا، صنعت
- شناسایی دقیق ذینفعان و فهم تاثیرات آنها بر روی کسبوکار
- بررسی و یکپارچهسازی کانالهای ارتباطی با ذینفعان
- غول مرحله آخر: تدوین مسیج استراتژی
اهمیت راحتی ارتباطات در بیزینس های B2B
- آدرس
- تلفن (شماره ثابت بهتر از همراه)
- چت آنلاین (دستهبندی بخشها و واحدهای مختلف بر حسب نیاز مخاطب و حتی ذکر نام کارشناس مربوطه
اهمیت سرعت ارتباطات در B2B
- هفت روز هفته در ساعات اداری پاسخگوی شما هستیم
- استفاده از تلفن گویا (پیشنهاد به روتوپارس)
جایگاه Testimonial در اعتبارسازی
گفتن و اشاره به بیزینسهایی که با شما کار کردن (صفحه بانک برند) محصولات صنعتی
اعتمادسازی | مزیتهای رقابتی
- مشاوره فنی رایگان
- صدور فاکتور رسمی
- ضمانت اصل بودن کالا
- نماد الکترونیکی
اعتمادسازی | جای خالی تصاویر در بخشهای مختلف سایت برای معرفی کسبوکار
برای ارتباط بهتر با مخاطب بهتر است از فرمهای متنوع ارتباط استفاده کنید. باید بتوانیم برای مخاطبینی که از طریق بازاریابی درونگرا به سمت شما میآیند باکیفیتترین ارتباط را شکل دهید. از طریق امکانات زیر:
- سوالات متداول
- ویدئو
- تصاویر
- سوشال
- و …
سخن پایانی
آنچه که خواندید نکات آموزشی و خلاصهای از اولین وبینار سایتوگرافی در 6فروردین امسال بود. در پایان هر وبینار آقای طالبی یک جمعبندی و استراتژی برای هر کسبوکار بیان میکردند. قطعا هر کسی دیدگاه مختلفی نسبت به هر وبینار دارد و ممکن است از زاویه دیگر نکات آموزشی را بیان کند. تلاش کردم در این پست آنچه برای خودم مفید بود از تحلیل بخش محتوا، سئو، سوشال و ارتباطات بازاریابی برای هر دو کسبوکار برای شما بگویم. قسمت دوم را از اینجا بخوانید.
اگر علاقهمند شدید که در وبینارهای بعدی سایتوگرافی شرکت کنید یا تمایل داشتید کسبوکارتان زیر ذربین متخصصین قرار بگیرد با پشتیبانی سایت آکادمی منظم در ارتباط باشید.
ممنون از اینکه اینقدر کامل و جذاب نوشتید خانم معظمی
خوشحالم که مفید بوده براتون و مرسی که نظرتون رو نوشتید برام