سایت مثل یک موجود زنده است

تا حالا فکر کردی چه شباهتی بین سایت و موجود زنده وجود داره؟

چند سال قبل به شرکتی دعوت شدم برای اینکه ادمین یه سایت باشم. بدون هیچ آشنایی اولیه و تنها با همون توضیحات جلسه اولی که با مدیر داشتم این کار رو قبول کردم. شاید براتون عجیب باشه که چه جوری یک سایت میتونه مثل یک موجود زنده باشه، ولی تک تک روزایی که مسئولیت اون سایت با من بود این برام روز به روز ملموس‌تر شد و می‌خوام از اون روزها برای شما بگم:

نام، اعتبار، برند: همونطور که همه ما اسم داریم. سایت ما هم داشت. دقیقا اسمش با حوزه فعالیتش متناسب بود. جوری که هر کی اسمش رو می‌شنید، می‌دونست که مطالبش چی قراره بگه. دیدید گاهی اسامی یه سری افراد چقدر شایسته اوناست و انگار دقیقا متناسب با روحیات اون آدما انتخاب شده. سایت ما هم دقیقا همینجوری بود. حتی مثل هر کدوم از ما که روز تولد داریم و یه روز خاص از تقویم به نام ماست. سایت ما هم یه روز خاص تو تقویم به نام خودش داشت.

مراقبت و توجه: مثل همه ما که نیاز به مراقبت و توجه داریم، سلامت جسمی و روحی، امنیت و داشتن یه سرپناه برای زندگی، برامون مهم هست. سایت ما هم همچین شرایطی براش لازم بود. یه بستر و یه سرور قوی که بتونه روی اون زندگیش رو شروع کنه. منم تو این شرایط یه آدم همیشه آنلاین بودم که چک کنم یه وقت سایتمون به دلایل مختلف مریض نشه و از کار نیفته. سلامت و امنیتش برقرار باشه.

اهمیت محتوا: ما یه سایت مرجع بودیم. پس برای اینکه یه الگویی باشیم برای بقیه، محتوامون مورد توجه بود. از اینکه ساعت ها وقت بذارم و عکس های خاص برای هر پست سایت درست کنم، از اینکه محتوایی بذارم که خوراک خوبی باشه، یونیک باشه و کپی نباشه، برام خیلی مهم بود.

تنوع محتوا هم مثل تنوع غذایی ما که انواع ویتامین و غلات و … برامون لازمه، برای یه سایت ضروریه. شما فکر کنید که صبح تا شب قرار باشه فقط برنج بخورید. این هم برای بدن شما مناسب نیست. هم خودتون از این قضیه شاکی می‌شید. سایت هم همین طوره. اگر فقط قرار باشه متن ببینیم این هم برای سلامت سایت خوب نیست، هم مخاطب از این مدل سایت استقبال نمی‌کنه. اینجاست که وجود صوت، ویدئو، عکس نوشته ها، نمودار و جدول حال سایت ما رو بهتر می‌کرد.

اهمیت ارتباطات: مساله بعدی که می‌خوام بهش اشاره کنم بحث ارتباطات هست. یه موضوع خیلی مهم تو زندگی همۀ ما. شنیدید که میگن آدم‌ها با روابطشون هست که زنده هستند. البته نوع روابطی که می سازند هم در کنار کمیتش مهمه. همونطور که ما کیفیت روابطمون رو بهش اهمیت میدیم. منم همین کیفیت تو روابط رو، رو سایتم بهش توجه می‌کردم. منظور لینک‌های داخلی و خارجی هست.

من با این حجم از مراقبت و توجه نسبت به سایتمون بعد از مدت کمی، مدیر سایت شدم. البته ناگفته نماند که تو این چند سال فعالیتم، دوتا رتبه اول کشوری هم تو حوزه سلامت و بهداشت جز افتخاراتمون بود.

عشق و علاقه به کار باعث میشه علاوه بر وظایفی که تو شغلت داری، حالت هم خوب باشه و نتایج خوبی بابت وقتی که می‌گذاری ببینی.

مشاهده بیشتر

2 دیدگاه

  1. چه جالب بود این تشبیه. 👌🏻
    نه راستش دقت نکرده بود ولی درسته همینی که میگی.
    اصلا وقتی سایت رو یه موجود زنده مینویسه، ناخوداگاه روح زندگی هم درش جاری میشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا