آنچه می‌توانیم از فلسفه بازاریابی اپل بیاموزیم

کنار مطالعه منابع و کتاب‌ها در زمینه بازاریابی، گاهی لازم است سری هم به شرکت‌های بزرگ بزنید. وقتی کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر را ورق می‌زنیم همین اتفاق افتاده است. مسیر و اتفاقات و سرگذشت شرکت‌های بزرگ و خواندن داستان آنها نکات ارزش‌مندی برای یادگیری دارد. در ادامه به سراغ شرکت اپل می‌رویم تا چند نکته برای بازاریابی در اپل بیاموزیم:

آشنایی با اپل

شرکت اپل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین تأسیس شد. اپل در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در زمینه فناوری اطلاعات شناخته می‌شود. شعار شرکت اپل در حال حاضر “Think Different” یا به معنای “متفاوت بیاندیشید” است.

اپل با درآمد 394.3 میلیارد دلاری در سال 2022، بزرگترین شرکت فناوری جهان از نظر درآمد است. از مارس 2023، بزرگترین شرکت جهان از نظر ارزش بازار و یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری اطلاعات آمریکا، در کنار آلفابت، آمازون، متا پلتفرم و مایکروسافت است.

شرکت اپل
اپل در گذر زمان

فلسفه بازاریابی اپل، کلمه به کلمه

  • یکدلی (Empathy)
  • تمرکز (Focus)
  • نسبت دادن (Impute)

بخش اول: یکدلی (Empathy)

کریستین المانی (Christine Alemany)، مدیرعامل TBGA، مقاله‌ای را در اکتبر 2022 در هاروارد بیزینس ریویو آغاز کرد و اعلام کرد: «همدلی پایه و اساس یک استراتژی بازاریابی مؤثر است».

پس همدلی چیست؟ المانی می‌گوید: «توانایی درک واقعی دیدگاه دیگران». و چگونه دیدگاه دیگران را درک کنیم؟ با گوش دادن واقعی و اولویت دادن به نیازهای مشتری بر فروش.

همچنین توضیح می‌دهد: «گاهی اوقات، ترجیحات واقعی افراد با ترجیحات اعلام شده آنها متفاوت است، زیرا انسان‌ها تمایل دارند به سؤالات بر اساس نسخه‌های ایده‌آل خود پاسخ دهند.

Christine Alemany
کریستین آلمانی (Christine-Alemany)

یافتن پاسخی مناسب در رابطه با چرایی خرید مشتریان ساده نیست. سوالات یا گفتگوهای آفلاین و گاه حتی نظرسنجی‌ها در استخراج دلایل اصلی شکست می‌خورند، اما تحلیل وب دروغ نمی‌گوید. زبان آنلاین بدن بر اساس رفتار مبتنی بر کلیک مشتری حقیقی دروغ نمی‌گوید. رفتاری مانند اینکه افراد چه عبارتی را برای یافتن وبسایت مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

با برخی ابزارها می‌توان رفتار مشتریان را رصد کرد:

1- ابزارهای تست A/B مانند (Adobe Target ،Google Optimize ،Hubspot’s A/B Testing Kit ،Omniconvert، Optimizely ،Unbounce، یا Zoho PageSense) برای بررسی اینکه کدام ویژگی‌های وب‌سایت شما بیشترین تبدیل را ایجاد می‌کند یا کاربران را روی سایت شما به مدت طولانی نگه می‌دارد.

2- فناوری ردیابی سر و چشم (به عنوان مثال، Eyegaze ،eyeware ،IRISBOND ،Mirametrix، یا Tobii) برای تعیین اینکه کدام عناصر روی صفحه توجه کاربران را جلب کرده و اقدامات را تحریک می‌کنند.

3- ابزارهای بازخورد کاربر (به عنوان مثال، Hotjar ،Marker.io ،Maze، یا Userbrain) که بینش‌های عملی را بر اساس رفتارهای کاربر ارائه می‌کنند.

4- ابزارهای تجزیه و تحلیل احساسات (به عنوان مثال، Brand24 ،Lexalytics ،OpenText Magellan Text Mining Qualtrics Connect، یا Talkwalker) برای سنجش نگرش‌ها و احساسات کاربر در تمام نقاط تماس حساس.

بعد از کار با ابزارها، تغییرات لازم را انجام داده و آزمایش، نظارت، تجزیه و تحلیل، تکرار و بهینه‌سازی کنید. بر روی طراحی مجدد وب‌سایت خود کار کنید، استراتژی بازاریابی محتوایی خود یا کمپین‌های ایمیل خود را انجام دهید، به این صورت تلاش‌های شما اثر مطلوب را ایجاد می‌کند.

مصرف‌کنندگان می‌خواهند ارزش‌هایشان را با برندهایی که می‌خرند و حمایت می‌کنند به اشتراک بگذارند، به همین دلیل است که “همدلی واقعی، به معنای واقعی بودن است.”

مهم نیست که چقدر تلاش می‌کنید (و حتی اگر محصولات شما در 150 کشور فروخته شود)؛ شما نمی‌توانید در هر گرایش بازاریابی گام بردارید برای پیش‌بینی موفقیت‌آمیز پیام‌های بازاریابی به داده‌های مناسب کاربر و مشتری نیاز دارید. شما نمی‌توانید همه چیز برای همه باشید.

آلمانی می‌گوید: «همدلیِ اصیل باعث ایجاد ارتباطات معتبر بین برندها و مشتریان می‌شود. از سوی دیگر، کمپین‌های به اصطلاح «بازاریابی احساسی» که در زمان نامناسب، توسط برند اشتباه و یا به دلایل اشتباه راه اندازی شده‌اند، «در بهترین حالت غیر صادقانه و در بدترین حالت دستکاری به نظر می‌رسند». و به همین دلیل است که در سال 1977، اپل متوجه شد که باید تمرکز کند.

بخش 2: تمرکز (Focus)

برای اینکه بتوانیم کارهایی را که تصمیم داریم انجام دهیم، به خوبی انجام دهیم، باید همه فرصت‌های بی‌اهمیت را از بین ببریم.

در حالی که اپل به دیگر شرکت‌های فناوری و گجت اجازه داد تا برنامه‌ها و سخت‌افزار را برای دستگاه‌های اپل توسعه دهند، در فضای خود نوآوری کرد، رایانه‌های رومیزی خود را کوچک کرد، لپ‌تاپ‌های پرقدرت، آماده، سبک‌تر و ساده‌تر را معرفی کرد. معرفی اولین پخش‌کننده mp3 (آی‌پاد)، انقلابی در تلفن هوشمند و پیاده‌سازی سیستم عاملی که در همه دستگاه‌ها ترجمه می‌شود، شرکت‌های دیگر تمرکز خود را از دست دادند، تلاش می‌کردند کارهای زیادی انجام دهند تا جذابیت داشته باشند.

محصولات اپل
محصولات اپل – تمرکز بر محصولات خاص

بخش 3: نسبت دادن (Impute)

مردم یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت می‌کنند. ما ممکن است بهترین محصول، بالاترین کیفیت، مفیدترین نرم افزار و غیره را داشته باشیم. اگر آنها را به صورت لغزشی نشان دهیم، آنها را لغزش تلقی می‌کنند. اگر آنها را به صورت خلاقانه و حرفه‌ای ارائه کنیم، ویژگی‌های مورد نظر را در نظر می‌گیرند.

احتمالا اپل بهترین کامپیوترها، سیستم عامل، گوشی‌های هوشمند و هدفون‌ها را دارد، اما این برند برای 15 سال متوالی جایزه CMO Survey را برای برتری بازاریابی کسب کرده است، نه به این دلیل که «بهترین محصول، بالاترین کیفیت یا مفیدترین نرم‌افزار را دارد. اما به این دلیل که محصولات و نرم افزارهای باکیفیت خود را «به شیوه‌ای خلاقانه و حرفه‌ای» ارائه می‌کند و به بازاریابان خود اجازه می‌دهد تا «کیفیت‌های مورد نظر» را به پیشنهادات اپل نسبت دهند.

دلایلی که اپل همچنان برنده می‌شود:

  • شناسایی، گوش دادن و همدلی با مخاطبان هدف خود
  • تمرکز بر توسعه پارادایم تغییر، محصولات پیشرفته و برندسازی ممتاز
  • استفاده از ارائه محصولات ساده و گرافیکی سنگین
  • انجام تبلیغات ساده، هدفمند، مبتنی بر نیاز و احساسی محصول
  • ارزش گذاری بالای محصول برای افزایش سودآوری
  • نوآوری در تجربه مشتری
  • پرورش جامعه‌ای از وفاداران

منبع: +

مشاهده بیشتر

22 دیدگاه

  1. البته من فکر میکنم دلایل موفقیتشون بیشتر از این هاست
    یکی اینکه به شعور مصرف کننده توهین نمیکنه و محصولی رو تولید نمیکنه که بعد از یک سال مجبور شه بره سراغ یه ورژن جدید
    دوم اینه اعتماد مصرف کننده رو جلب میکنه به طوری که مصرف کننده اپل به این شرکت وفادار میمونه و برای تهیه یک محصول دیگه به سراغ برندهای دیگه نمیره

  2. با اینکه تعصبی نسبت به شرکت خاصی ندارم ولی ممنون میشم از سامسونگ واسم بنویسی که نظرم از خرید آیفون به سامسونگ عوض بشه😅
    مرسی فریبا جان. خیلی تخصصی و خوب بود.👏🏻❤

  3. چرا دل منِ اپل ندارنده را آب می‌کنی؟
    الان به کی متوسل شم برام اپل بخره؟😂
    پرورش جامعه‌ای از وفاداران👌 این نکته رو تو همه اپلیا دیدم. نمی‌دونم واقعن بخاطر کیفیتشه یا پرستیژ اپل داشتن؟🙄
    اما مورد قابل تحسینیه که یه جماعت زیادی ازت راضی باشن.

    1. ای بابا🤣. قصدم دل‌آب کردن نبوده واقعا. خودمم که سامسونگیم 😁. ایشااله پیدا میشه یه‌نفر و دلتو شاد میکنه😉. نکات خوبی رو گفتی، وفاداری به برند خیلی مهمه. هر دومورد می‌تونه باشه. کیفیت و پرستیژ

  4. سلام
    خیلی برام جالب بود
    مخصوصا اصل همدلی رو خیلی درک کردم، واقعا همینطوره
    اشنایی با سرگذشت اپل هم برام جذاب بود.
    شیوه‌ی نثر شما به گونه‌ای هست که در عین پربار بودن، قابل فهم برای همه است. من فکر می‌کنم شما در تدریس هم خیلی موفق باشید.
    با ارزوی پیشرفت روزافزون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا